Beers & Zonen, A., vrachtwagens (1911 – 2001)
Lees over de verkoop van luxe personenauto’s, de Diamond-T (“the Caddilac of the Trucks”), en hoe de eerste import en verkoop van Scania vrachtauto’s leidt tot een totale overname.
Lees over de verkoop van luxe personenauto’s, de Diamond-T (“the Caddilac of the Trucks”), en hoe de eerste import en verkoop van Scania vrachtauto’s leidt tot een totale overname.
Dat is geen kleintje, deze kogellager en schroevenfabriek aan de Vliet. Er is dan ook een website waar veel over ENKES te lezen is.
Begin 1900 komen de arbeiders- en vrouwenbewegingen op en de coöperaties. Zo richt de Nederlandsche Coöperatieve Vrouwenbond deze Volkswasscherij op, met een eerste vestiging aan de Oude Haagweg.
Wat een elegantie in metaal! Het is dan ook de tijd van de Jugendstil. En niet alleen de producten zijn prachtig, ook de reclame-uitingen zijn in ‘Sla-olie stijl’.
De bewoners van het kasteel de Binckhorst, krijgen een aannemer als buur. Met grote machinehallen, en een lawaai! Maar buurman bewaart de vrede en bouwt een paleis voor ’s Gravenhage.
Voor wie het spoor na wil zoeken, zijn de Open Archieven een hulp: een notariële akte uit 1896, ten tijde van de verhuizing naar de huidige Zoutkeetsingel 40.
In de tijd dat de optische witmaker nog niet bestaat, is wasserij Dubbel Blank toch wel erg aantrekkelijk. De vijf filialen zitten meest in de ‘betere’ wijken.
Pander verkoopt matten, tapijten, gordijnen, meubels. Later máákt Pander ook meubels en verzorgt betimmeringen in vele (Haagse) gebouwen. En wat wordt in die tijd ook van hout gemaakt? Juist: vliegtuigen!
Medeoprichter van Puffelen is zo te zeggen ‘kunstenaar’. Hij ontwerpt o.a. voor plateelfabriek Rozenburg. Geen wonder dat het bedrijf waarde hecht aan mooi vormgegeven tapijtontwerpen.
Van het snoepje van de week, dat soms geen snoepje was, is niet veel meer over gebleven, maar van de prachtige panden en tegeltableaus gelukkig nog genoeg.