Lees over de verkoop van luxe personenauto’s, de Diamond-T (“the Caddilac of the Trucks”), en hoe de eerste import en verkoop van Scania vrachtauto’s leidt tot een totale overname.

Historisch overzicht

1911 Start van het autobedrijf Beers aan de Laan van Nieuw Oost Indië 178. Het bedrijf voert merken als: Büssing, Chenard et Walker, Liaffly, Morris en De Soto

1929 Oprichting van de NV Adr. Beers, gevestigd aan de Westvlietweg in Voorburg

1933 Introductie van de Diamond-T vrachtwagen

1937 De 1.000ste Diamond-T wordt verkocht

1946 Import van de Scania vrachtwagen start. Beers komt als eerste in Nederland op de Jaarbeurs met de Scania vrachtwagen en een Scania buschasis

Jaren 50 Vestiging aan de Geestbrugkade 32 voor motorrijwielonderdelen (Jawa)

1955 Plannen om de hoofdvestiging van de Westvlietweg te verhuizen naar de Binckhorst

1959 Uitbreiding van de vestiging aan de Maanweg. In het grote bedrijfsgebouw bevinden zich: een diesel testafdeling, revisieafdeling, machinehal, elektrisch afdeling, stoomreiniging, compressorruimte, opslag en een grote werkhal.

1964 De aandelen Beers staan aan de beurs genoteerd. Scania bezit 49,9 % van de aandelen

1965 Scania vestigt in Zwolle een fabriek voor de EG

1966 Fusie met Van Yperens Ver. Automobielbedrijven

1971 De 10.000ste Scania wordt in Nederland verkocht

1972 Het bedrijf heeft 12 vestigingen met totaal 500 werknemers

1972 Beers brengt het merk Ebro (Spaans) op de Nederlandse markt, wordt geen succes

1974 Benzinebewaarplaats en een wasplaats toegevoegd

2001 De aandelen van het bedrijf worden overgenomen door Scania en de naam Beers verdwijnt voorgoed.

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

Jaarverslagen Beers 1961-1984 (HGA)

Beers, uw partner in vervoer

Hinderwetvergunning, bnr. 1426, inv.nr. 4853

K. Havelaar (red), De Binckhorst, bedrijventerrein in beweging, Den Haag 2012, p.149