Lees over de verkoop van luxe personenauto’s, de Diamond-T (“the Caddilac of the Trucks”), en hoe de eerste import en verkoop van Scania vrachtauto’s leidt tot een totale overname.

Historisch overzicht

1915  Start van het autobedrijf Beers aan de Laan van Nieuw Oost Indië 178. Het bedrijf voert merken als: Büssing, Chenard et Walker, Liaffly, Morris en De Soto

1929  Oprichting van de NV Adr. Beers, gevestigd aan de Westvlietweg in Voorburg

1933  Introductie van de Diamond-T vrachtwagen

1937  De 1.000ste Diamond-T wordt verkocht

1939  De firma verhuist naar de Geestbrugkade 32 en vestigt zich in een nieuw gebouwd pand.

1946  Import van de Scania vrachtwagen start. Beers komt als eerste in Nederland op de Jaarbeurs met de Scania vrachtwagen en een Scania buschasis

Jaren 50  Geestbrugkade 32 worden motorrijwielonderdelen (Jawa) verhandeld.

1955  Plannen om de hoofdvestiging van de Westvlietweg te verhuizen naar de Binckhorst

1959  Uitbreiding van de vestiging aan de Maanweg. In het grote bedrijfsgebouw bevinden zich: een diesel testafdeling, revisieafdeling, machinehal, elektrisch afdeling, stoomreiniging, compressorruimte, opslag en een grote werkhal.

1964  De aandelen Beers staan aan de beurs genoteerd. Scania bezit 49,9 % van de aandelen

1965  Scania vestigt in Zwolle een fabriek voor de EG

1966  Fusie met Van Yperens Ver. Automobielbedrijven

1971  De 10.000ste Scania wordt in Nederland verkocht

1972  Het bedrijf heeft 12 vestigingen met totaal 500 werknemers

1972  Beers brengt het merk Ebro (Spaans) op de Nederlandse markt, wordt geen succes

1974  Benzinebewaarplaats en een wasplaats toegevoegd.

1992  Verhuizing naar de Donau in Forepark.

jaren 90  Scania koopt aandelen van het bedrijf, maar het aandeel in Beers blijft beperkt tot 49,9 %.

2002  De resterende aandelen van het bedrijf worden overgenomen door Scania en de naam Beers verdwijnt voorgoed.

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

Jaarverslagen Beers 1961-1984 (HGA)

  • Beers, uw partner in vervoer
  • Hinderwetvergunning, bnr. 1426, inv.nr. 4853
  • K. Havelaar (red), De Binckhorst, bedrijventerrein in beweging, Den Haag 2012, p.149
  • https://www.truckerjohn.nl/beers.html