Blansjaar, kraanbedrijf (1936 – heden)
Dreig je je ergens aan te vertillen? Laat je dan ‘blansjaren’, die gaan tot zeker 700 ton!
Dreig je je ergens aan te vertillen? Laat je dan ‘blansjaren’, die gaan tot zeker 700 ton!
Risicomijdend kun je de directeur van H.A.M. niet noemen. Hij houdt van snelle sporten en is een geboren ondernemer.
Gestart als klein garagebedrijf in de Sinaasappelstraat groeit de firma Herweijer in de jaren 70 uit tot de bekende Citroëndealer aan de Binckhorstlaan en gaat als Le Vélo verder.
Het bedrijf start vanuit de boerenbedrijf met paarden en rijtuigen in een tijd dat paarden nog het straatbeeld bepaalden, maar ontwikkelde zich tot uiteindelijk tot een van de vermaard Haagse…
Al meer dan honderd jaar kun je je laten vervoeren door dit bedrijf. Eerst tussen zes planken, maar later wordt het vrolijker. En natuurlijk komt dan de overgang naar auto’s.
Van Den Haag naar Dordt en weer terug is natuurlijk in 1785 zo’n beetje een ‘buitenlandse reis’. En nog steeds verzorgt Sillevis im- en export.
En dat was het, het gebouw in de Binckhorst: een paleis! De naam veranderde in Auto Binck en het bedrijf verhuisde naar… Forepark.
Het zijn niet alleen doeners maar ook denkers in dit bedrijf. Coenen krijgt een patent op een schuifdak en ontwikkelt in opdracht van niemand minder dan Henri Ford een veiligheidsgordel.
Tot 1894 bestond de vennootschap uit de heren Dirk Hoogenraad te ‘s-Gravenhage en Jan Jerphaas Wesselo te Rotterdam. Geen wonder dat de beurtvaart vooral tussen Rotterdam en Den Haag plaatsvindt.
Een veem is een gebouw waarin een daarin gespecialiseerde onderneming tijdelijk goederen opslaat voor een andere onderneming. De goederen zijn niet in eigendom van de veemhouder; hij verleent een dienst.