Na een kleine omzwerving vestigt Meindert Oostmeijer zich in 1906, na enige tegenstand, met zijn autobedrijf in Den Haag. Het bedrijf begint met het bekende Franse automerk Dion Bouton en het groeit uit tot één van de eerste taxibedrijven van Nederland, maar het is slechts van korte duur.
Historisch overzicht
1881 Meindert Oostmeijer wordt op 6 november in Amsterdam geboren. Hij was de zoon van Leonard Gerrit Jan Oostmeijer en Helena Wilhelmina Louisa Haantjens.
Leonard was al vanaf jonge leeftijd zaakvoerder van de confectiehandel die was opgericht door zijn grootvader Meindert. Het bedrijf had meerdere vestigingen in het land, onder anderen in Den Haag.“
1898 Na een ‘tussenstop’ in Hilversum vestigt Leonard zich met zijn gezin op 14 oktober 1898 in Den Haag.
1903 Begin januari presenteert een “C.W. van D.U” in het Algemeen Handelsblad zijn idee voor een veiliger remsysteem voor treinen. Op 26 januari meldt Meindert Oostmeijer in De Nieuwe Courant dat hij de technische tekeningen voor dit remsysteem heeft vervaardigd. Dit lijkt er op te wijzen dat Meindert een technische opleiding heeft genoten.
1906 Op 6 februari wijzen B&W van Den Haag het verzoek van Oostmeijer af om in het pand Casuariestraat 9 een reparatie-inrichting voor auto met opslag van 300 liter benzine en smidse te mogen vestigen. Oostmeijer gaat in beroep bij de Raad van State die hem in september 1906 wel toestemming verleent.
1906 In juni heeft Oostmeijer zijn eerste advertentie voor Dion Bouton’s, Franse auto’s, geplaatst. Oostmeijer is daarbij de vertegenwoordiger van de Brusselse Firma Etablissements Franeau, zelf hoofddealer van Dion Bouton.
1907 In maart wordt er in de zaal van de Haagsche Dierentuin een rijwiel- en automobiel-tentoonstelling gehouden. Oostmeijer is er present met twee Dion-Bouton wagens. Later die maand blijkt Oostmeijer ook Panhardt et Levassor auto’s te verkopen.
1908 Oostmeijer biedt ook nog auto’s van het Brusselse merk P.I.P.E. en het Franse merk Rochet-Schneider aan.
1909 Op 9 juli publiceert het Nederlandsch Staatsblad de statuten van de Firma M. Oostmeijer, afd. Taxameterdienst. Het bedrijf is één van de eerste taxibedrijven in Den Haag.
1910 In december adverteert Oostmeijer met verwarmde taxi’s; een primeur. Oostmeijer gebruikt Spijker-auto’s als taxi.
1912 In december krijgt Oostmeijer toestemming voor de opslag van 2.000 liter benzine. Oostmeijer heeft ondertussen meerdere panden in de Casuariestraat in gebruik genomen, vlak bij de hoek met het Bleijenburg.
1914-1918 Tijdens de Eerste Wereldoorlog krijgen taxibedrijven het moeilijk. Buitenlandse bezoekers, zoals aan Scheveningen, blijven weg en de benzineprijs stijgt aanzienlijk. Oostmeijer Taximeterdienst is ondertussen wel uitgegroeid tot een aanzienlijk bedrijf met enige tientallen auto’s en een eigen garage onder het Palace-hotel in Scheveningen. Oostmeijer tracht de kosten te drukken met lage salarissen voor zijn personeel. Dat lokt een staking uit en Oostmeijer moet toegeven.
1921 In april stopt Oostmeijer zijn bedrijf en verkoopt zowel zijn taxi’s als zijn handelsvoorraad auto’s. Ook de telefoons die hij verspreid over de stad heeft (laten) installeren voor zijn taxi’s gaan in de verkoop.
1926 Op 28 december overlijdt Meindert Oostmeijer, 45 jaar oud. Hij was sinds 1919 getrouwd geweest met Josephina Geertruda Elisabeth Peeters.
Afbeeldingen
- Krantenadvertentie Oostmeijer, garagebedrijf en agentschap voor Dion Bouton, 1906.
- Krantenadvertentie Oostmeijer voor Panhardt auto’s, 1907.
- Aanbieding door Oostmeijer van auto’s van het Brusselse merk P.I.P.E. en het Franse merk Rochet-Schneider, 1908.
- Krantenartikel over de verwarming in de taxi’s van Oostmeijer, 1910.
- Krantenadvertentie van de openbare verkoping van Oostmeijer in 1921.