Sillevis, L., beurtvaartbedrijf (1785 – heden)
Van Den Haag naar Dordt en weer terug is natuurlijk in 1785 zo’n beetje een ‘buitenlandse reis’. En nog steeds verzorgt Sillevis im- en export.
Van Den Haag naar Dordt en weer terug is natuurlijk in 1785 zo’n beetje een ‘buitenlandse reis’. En nog steeds verzorgt Sillevis im- en export.
En dat was het, het gebouw in de Binckhorst: een paleis! De naam veranderde in Auto Binck en het bedrijf verhuisde naar… Forepark.
Het zijn niet alleen doeners maar ook denkers in dit bedrijf. Coenen krijgt een patent op een schuifdak en ontwikkelt in opdracht van niemand minder dan Henri Ford een veiligheidsgordel.
Tot 1894 bestond de vennootschap uit de heren Dirk Hoogenraad te ‘s-Gravenhage en Jan Jerphaas Wesselo te Rotterdam. Geen wonder dat de beurtvaart vooral tussen Rotterdam en Den Haag plaatsvindt.
Een veem is een gebouw waarin een daarin gespecialiseerde onderneming tijdelijk goederen opslaat voor een andere onderneming. De goederen zijn niet in eigendom van de veemhouder; hij verleent een dienst.
Dat het voeren van een taxibedrijf vroeger ook niet eenvoudig was blijkt uit de historie van ATAM. Het eigen autobezit komt in de mode…
Ach, de zakelijke reis van Hofstad Tours duurt niet lang. Is de nieuwbouw van een prachtig garagepand te hoog gegrepen? Ondanks Mercurius, de god van de reizigers en de winst.
Wat heeft Automobielbedrijf G. J. van der Wansem met de godin der schone kunsten Minerva te maken? Na Minerva kwam Packard. Voor de kenners niet minder goddelijk.
Prachtige foto’s van dit bedrijf. Met zijn Garde-Meuble lijkt Kuster de ‘chique’ van Den Haag te bedienen. En wat is dat? Koot doet ook mee? Familie van Koot-Verhuizers?
Lodewijk Napoleon, broer van Napoleon Bonaparte, had het goed met Nederland voor. Zo goed zelfs dat Napoleon hem weer terugriep. Hij liet Den Haag mooie dingen na.