ELVA, wagenbouwer (1910 – 1971)
Het begon met het bouwen van houten wagens voor melkboer en bakker. De vrachtwagen bood nieuwe perspectieven en het eindigde in kantoormeubilair en scheidingswanden.
Het begon met het bouwen van houten wagens voor melkboer en bakker. De vrachtwagen bood nieuwe perspectieven en het eindigde in kantoormeubilair en scheidingswanden.
In het Haags Gemeentearchief is informatie over de drukkerij te vinden en niet zo’n beetje ook. Volgens de site is er een (1) meter documentatie!
Het eerste busmodel dynamo bezorgde de fietsverlichting een sprong voorwaarts. In 1934 is het Haagse Elvea dat de productie met succes ter hand neemt.
Prachtige liften en techniek! Maar het zal toch niet waar zijn dat de ‘liftboy’ de lift met de hand bedient? Een tekening van de “overbrenging” zou ons gerust kunnen stellen!
Gefken kent een verrassende bedrijfsgang: van platenproducent naar platenkoffers tot een geavanceerde ‘lego’-koffer met allerlei innoverende toepassingen.
Wie kan het zich voorstellen een eeuwenlange traditie van Haagse metaalnijverheid? En toch begint het al in de 16de eeuw met het gieten van bronzen geschut.
Vóór dat er gedrukt kan worden moet er eerst ‘inhoud en vorm’ zijn. Met de vorm bemoeit de typograaf zich. Maar dit trio bemoeit zich met méér dan dat!
Ondanks hun eigen prachtige naam Horrix, noemen de eigenaren hun bedrijf ‘Anna Paulowna’. Boven koninklijk gaat natuurlijk niets.
We hebben toch de driekleur in Nederland? Ja, maar in Zuid-Afrika zijn het er vier en daar wordt op gedoeld! En de vouwfiets is niets nieuws en ‘tupperware- verkoopstrategieën’ ook…
Van de producten valt vooral de uit Amerika geïmporteerde Wrigley’s P.K. kauwgom op. Wat een genot voor kinderen en dat in 1927. Een product dat is blijven plakken!