Broekenhuis, Het (1937 – 2011)
Al veertig jaar bestaat Het Broekenhuis als het in 1977 door brand wordt verwoest. Het wordt weer opgebouwd en de heer Hecht geeft het roer over aan de heer Hensen.
Al veertig jaar bestaat Het Broekenhuis als het in 1977 door brand wordt verwoest. Het wordt weer opgebouwd en de heer Hecht geeft het roer over aan de heer Hensen.
In De Oud-Hagenaar van januari 2017 staat een artikel over deze vrolijke winkel en komt er nog een andere Bokstijn tevoorschijn.
Na de oorlog is er weer ruimte voor de vrije pers. Op 11 mei 1945 rolt het eerste exemplaar van ‘Het Binnenhof’ van de persen.
Tot in het hoge noorden bekend als chique modezaak. Een (dames)reisje naar Den Haag kon niet zonder bezoek aan deze winkel, en dan met een goed gevulde tas weer terug.
De wortels van dit bedrijf liggen in ons koloniaal verleden: op het eiland Billiton wordt in 1851 tinerts gevonden. Na tin uit Indonesië wordt het bauxiet uit Suriname.
Lees over de verkoop van luxe personenauto’s, de Diamond-T (“the Caddilac of the Trucks”), en hoe de eerste import en verkoop van Scania vrachtauto’s leidt tot een totale overname.
In de tijd dat de elektriciteitsvoorziening nog vaak decentraal was (lees: zelf regelen), gebruikte Blonk elektromotoren voor de vleesbewerking, koeling en het roken van vlees.
Je moet maar durven, van kachelproductie overstappen op bakkerijwerktuigen. Benier is het gelukt. De Nederlandse bakker moet er echter niets van hebben en de machines worden geëxporteerd.
De ingenieur begint kort na de oorlog een eigen technisch bedrijf, dat in enkele decennia aan de Fruitweg uitgroeide tot een gerenommeerde firma op transporttechnieken.
Deze firma Blonk, ook actief in graan, heeft niet erg lang bestaan. Een jaar of twintig. Maar het graanpakhuis daarentegen is een tweede leven gegund.