Varekamp, J., beurtvaartbedrijf
Een van de vele beurtvaartbedrijven die Den Haag rijk was, maar veel informatie is helaas niet voor handen van deze essentiële bedrijfstak voor de stedelijke economie.
Een van de vele beurtvaartbedrijven die Den Haag rijk was, maar veel informatie is helaas niet voor handen van deze essentiële bedrijfstak voor de stedelijke economie.
Benjamin Franklin Goodrich start in 1870 in Ohio een productiebedrijf voor rubber en autobanden. Het wordt een van de grootsten met vele verkoopvestigingen waarvan één in Den Haag.
Dat ze goed, betrouwbaar en voorzichtig zijn blijkt uit hun klantenbestand waar het Koninklijk Huis bij zit, maar meer nog uit het feit dat ze nog steeds bestaan.
Lees over de verkoop van luxe personenauto’s, de Diamond-T (“the Caddilac of the Trucks”), en hoe de eerste import en verkoop van Scania vrachtauto’s leidt tot een totale overname.
Met eigen materieel verzorgt AMOVA vanaf 1921 dagtochten en zowaar hele excursies van wel een maand! Het zou leuk zijn om te weten wie zich zoiets kon veroorloven.
Ja, begonnen als baggerbedrijf in 1956, maar nu op vele fronten in de grond werkzaam. Het Westland weet ervan mee te praten, want de gehele riolering wordt door Meeuwisse onderhouden.
Een zwaargewicht onder de garagebedrijven. Natuurlijk vanwege de extra zware brug voor vrachtauto’s. Maar wat denk je van gepantserde limousines waarvoor het personeel gescreend wordt?
Pander verkoopt matten, tapijten, gordijnen, meubels. Later máákt Pander ook meubels en verzorgt betimmeringen in vele (Haagse) gebouwen. En wat wordt in die tijd ook van hout gemaakt? Juist: vliegtuigen!
Geen station in Nederland dat indertijd geen loods(en) van van Gend & Loos heeft. Maar eerst gaat het transport van mensen en goederen met paard en wagen.
In 1876(!) opgericht als hoef- en rijtuigsmederij, gaat Köhler in 1930 ook auto’s (T-Ford) verhuren. En dat doet het familiebedrijf tot op de dag van vandaag.