Spoor & Wijnvoord, machinefabriek (1875 – 1926)
Voor wie het spoor na wil zoeken, zijn de Open Archieven een hulp: een notariële akte uit 1896, ten tijde van de verhuizing naar de huidige Zoutkeetsingel 40.
Voor wie het spoor na wil zoeken, zijn de Open Archieven een hulp: een notariële akte uit 1896, ten tijde van de verhuizing naar de huidige Zoutkeetsingel 40.
Een zwaargewicht onder de garagebedrijven. Natuurlijk vanwege de extra zware brug voor vrachtauto’s. Maar wat denk je van gepantserde limousines waarvoor het personeel gescreend wordt?
In modern jargon: de broers Den Elzen zien na de oorlog een ‘opportunity’ om legerauto’s een ‘second life’ te geven en expanderen tot een succesvolle ‘auto body shop’.
Wat is dat? In Nederland fietsen importeren? Al sinds 1922? En toch een eigen fabriek? Met vijf winkelfilialen wordt er vast meer dan Engelse import verkocht.
Zoppi, een bekende Italiaanse familienaam. Ook een artiest die zeepbellen blaast. De Zoppi die we hier hebben, spatte niet uit elkaar toen de oprichter Zoppi in 1964 overleed.
Hier mogen we toch wel U tegen zeggen. In het jaar 1768 opgericht. Pas vanaf eind 19e eeuw is wat meer informatie en worden er catalogi en foto’s bewaard.
Kijk eens naar het productenlijstje en huiver… In Duitsland zijn trouwens nog steeds een Peter en Jürgen Pohl, ieder voor zich, in de Medizintechnik actief. Zou het familie zijn?
Met behulp van elektriciteit en een ‘bad’ waarin metaalzouten opgelost zijn, wordt een voorwerp bedekt met een laagje metaal. Nu is dit proces aan strenge milieu-eisen gebonden, maar toen….
De ingenieur begint kort na de oorlog een eigen technisch bedrijf, dat in enkele decennia aan de Fruitweg uitgroeide tot een gerenommeerde firma op transporttechnieken.
Eén van de producten van het na-oorlogse AWO kunnen we nog steeds goed gebruiken. Vandaag de dag zijn daar echter ook ‘elegant’ uitziende machines voor.