Nationale Vliegtuig Industrie (1922 – ca. 1930)
De vliegtuigindustrie staat in de kinderschoenen. Ontwerpers en visionairs voeren de boventoon. De een belooft te veel, de ander gelooft te veel en de concurrentie is er ook nog.
De vliegtuigindustrie staat in de kinderschoenen. Ontwerpers en visionairs voeren de boventoon. De een belooft te veel, de ander gelooft te veel en de concurrentie is er ook nog.
Fietsenhandel Grottendieck verkoopt het in Rotterdam geproduceerde ‘eitje’. Wim de Bie heeft er een, en er is zowaar een Rock ‘n Roll-band naar genoemd.
De wortels van dit bedrijf liggen in ons koloniaal verleden: op het eiland Billiton wordt in 1851 tinerts gevonden. Na tin uit Indonesië wordt het bauxiet uit Suriname.
Dat roept toch vraagtekens op: 10 jaar slechts leeft een succesvolbedrijf. Met in 1953-1955 nog voor 10 miljoen(!) orders in de portefeuille en dan in 1957 failliet??
Je spaart ze en neemt ze mee naar school. Ze voor hergebruik ingeleverd, de opbrengst is voor de Blindenstichting. Eigenlijk net als nu, maar toen waren het aluminium doppen van…
Lees over de verkoop van luxe personenauto’s, de Diamond-T (“the Caddilac of the Trucks”), en hoe de eerste import en verkoop van Scania vrachtauto’s leidt tot een totale overname.
Dat is geen kleintje, deze kogellager en schroevenfabriek aan de Vliet. Er is dan ook een website waar veel over ENKES te lezen is.
Een machinefabriek. Dan denk je toch aan de min of meer zware industrie. Ze bouwen grote centrifuges en hebben een eigen ijzergieterij. En het logo? Waar komt dat vandaan?
De carrosseriebouwer zit in de Wagenstraat, en als hij dan uit wil breiden met onder anderen een wagenmakerij verlaat hij de Wagenstraat. En naar Rijswijk verhuist hij ook al niet.
Wat een elegantie in metaal! Het is dan ook de tijd van de Jugendstil. En niet alleen de producten zijn prachtig, ook de reclame-uitingen zijn in ‘Sla-olie stijl’.