Herweijer, Le Vélo, autobedrijf (1937 – 2008)
Gestart als klein garagebedrijf in de Sinaasappelstraat groeit de firma Herweijer in de jaren 70 uit tot de bekende Citroëndealer aan de Binckhorstlaan en gaat als Le Vélo verder.
Gestart als klein garagebedrijf in de Sinaasappelstraat groeit de firma Herweijer in de jaren 70 uit tot de bekende Citroëndealer aan de Binckhorstlaan en gaat als Le Vélo verder.
Als eenvoudige kachelsmederij weet Koop in de jaren 20 de overstap te maken naar de moderne woningbouw met stalen ramen en levert voor spraakmakende architectuurontwerpen ramen.
1933 Twee broers, Henk en Max Prinsen starten hun eigen bedrijf, de NV Handelsmaatschappij E.R.B., in Leidschendam. Deze Eerste Rotterdamse Betonijzerbouw handelde in beton- en balkijzer. Ze kopen een stuk…
De RAC-gebouwen, voorheen in gebruik voor het draaiend houden van mechanieken van voertuigen, worden deze nu beheerst door menselijke snelheid en vaardigheid.
De eerste autogarage van Nederland werd de bedrijfsvestiging van de RIVA, de Repartie Inrichting van Automobielen. We kent de Torengarage niet!
Wat zullen we ervan zeggen? Duchateau is zijn tijd, zo lijkt het, ver vooruit. Hij speelt met licht en weet voor elke ruimte de juiste oplossing met lamp of reflectie.
Het begon met het bouwen van houten wagens voor melkboer en bakker. De vrachtwagen bood nieuwe perspectieven en het eindigde in kantoormeubilair en scheidingswanden.
Ook het koninklijk huis heeft af en toe een loodgieter nodig. Slotboom & Zoon deden er opdrachten. Of de huidige loodgieters die Slotboom heten daar ook opdrachten hebben?
Het eerste busmodel dynamo bezorgde de fietsverlichting een sprong voorwaarts. In 1934 is het Haagse Elvea dat de productie met succes ter hand neemt.
Prachtige liften en techniek! Maar het zal toch niet waar zijn dat de ‘liftboy’ de lift met de hand bedient? Een tekening van de “overbrenging” zou ons gerust kunnen stellen!