De RAC-gebouwen, voorheen in gebruik voor het draaiend houden van mechanieken van voertuigen, worden deze nu beheerst door menselijke snelheid en vaardigheid.
Historisch overzicht
1916 ย Oprichting Rijwielherstelinrichting RHI, ondergebracht bij de Centrale Werkplaats PTT Kazernestraat en al snel verhuisd naar de Binckhorstlaan 36.ย Autoโs zijn aanvankelijk onder beheer van de RHI.
1929 ย De naam RHI verandert in AMRC Automobiel-, Motorrijwiel-, en Rijwiel Centrale.
1929 ย Plan voor een garage van 2.900 mยฒ met dienstwoning aan de 1e van der Kunstraat 282-284.
1930 ย Het totaal aantal autoโs in beheer bij het Rijk bedraagt 245.
1933ย De RAC opent eigen garages in Haarlem en Utrecht. het aantal autoโs in beheer is opgelopen tot 291 en motorrijwielen 54.
1936 ย De naam RHI wijzigt in RAC en valtonder de PTT. Beheer van alle Rijksautomobielen m.u.v. militaire voertuigen en enkele andere uitzonderingen. Het aantal is dan 416.
1939 ย De nieuwbouw voor de werkplaats aan de overzijde van de straat wordt in gebruik genomen.
1944 ย Tijdens de oorlogย wordt moeizaam doorgewerkt. Het merendeel van de autoโs is in beslag genomen en afgevoerd. Later gevolgd door de voorraad van het magazijn
1945ย Een nieuw dienstwagenpark samengesteld met 444 autoโs. het jaar daarop zijn het er al 1.189.
1950ย De nieuwe grote garage is in oktober in gebruik genomen evenals een nieuw benzinestation. Er zijn plannen om op de bestaande werkplaats (overzijde straat) verdiepingen te bouwen als werkplaats en kantine en garderobe.
1952ย Het bestand voertuigen gegroeid tot 2.440.
1957 ย De werkplaatsen in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam ingericht โmet een proefstand voor Solex bromfietsenโ.
1963ย In totaal zijn er 8.410 voertuigen in beheer, waarvan 5.456 van de PTT en 2.954 van de Rijksdienst.
1964ย Start gemaakt met aanbrengen tussenverdieping waardoor bestaande gebouwen 3.000 mยฒ meer stallingsruimte beschikbaar komt. Tevens vindt de bouw plaats van een verdieping op werkplaats voor de administratieafdeling (aan de overzijde van de straat).
1967 ย De nieuwe administratieafdeling en kantine in gebruik genomen.
1970 ย De autowasinstallatie in gebruik genomen.
1977ย Het open terrein wordt verhuurd voor stalling autoโs.
1983
Personen en combinatiewagensย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 2.857, waarvan 627 PTT
Vrachtwagensย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 9.403, waarvan 8.341 PTT
Elektromobielenย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 16, waarvan 5 PTT
Overige elektrische voertuigen, heftrucks etcย ย ย ย 340, waarvanย 295 PTT
Motorrijwielenย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 65
Bromfietsenย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 766, waarvan 701 PTT
Brombakfietsenย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 42, waarvan 40 PTT
Sneeuwschuivers/zandstrooiers 13, waarvan 11 PTT
Brandspuitenย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 138, waarvan 129 PTT
Aanhangwagensย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย ย 387, waarvan 168 PTT
1989ย De RAC verkocht aan ABN-AMRO en ondergebracht bij Autolease Holland.
Jaren 90ย De werkplaats wordt gesloopt.
2000ย De gemeente Den Haag koopt het complex met de twee hallen aan.
2008 ย De hallen en aangrenzend complex worden ingrijpend gerestaureerd, waarbij in de puntdakhal de tussenvloer is verwijderd. Aanvankelijk worden de hallen bestemd voor evenementen, beurzen en dergelijke. De exploitatie is geen succes.
2018 Opnieuw een ingrijpende verbouwing. In de puntdakhal wordt een skateparkoers aangelegd als trainingscentrum voor de nationale selectie voor de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. In de hierop volgende periode zijn in de halfronde hal door deย Haagse Sport Centrale plekken voor diverse urban sports gerealiseerd: boulderhal Walhalla, Vigorous Crossfit, dansschool Beweigi en Jump Freerun.
Afbeeldingen
- De eerste gebouwen van de RAC aan de 1e van der Kunstraat, jaren 40.
- De twee hallen van de RAC aan de 1e van der Kunstraat, 1952.
- De punthal aan de 1e van der Kunstraat met de postautoโs, jaren 30.
- Inspectie van de Binnenlandse strijdkrachten. De militairen lopen over de Waldorpstraat, ongeveer waar de 1e Van der Kunstraat op de Waldorpstraat eindigt. De loods met het schuine dak en het daklicht, samen met het aangrenzende gebouwtje aan de rechterkant ervan is de garage van RAC., mei 1945.
- De werkplaats aan de overzijde van de 1e van der Kunstraat in aanbouw, ca. 1938.
- De nieuwe RAC-werkplaats aan de 1e van der Kunstraat kort na de oplevering in 1939.
- Een postvrachtwagen op de brug, jaren 30.
- De wasplaatsen in รฉรฉn van de grote hallen, jaren 50.
- Het gebouw gezien vanaf het binnenterrein met de toegangen tot de werkplaatsen, jaren 30.
- De werkplaats gezien vanaf de straat, jaren 30.
- De werkplaats met postvrachtwagen, jaren 30.
- De werkplaats aan de overkant van de grote hallen, hier in circa 1990, werd na het vertrek van de RAC in 1995 afgebroken.
- De metaalwerkplaats bij in het werkplaatsengebouw, jaren 30.
- Transport van een motorblok in de werkplaats.
- Kijkje in de reparatiewerkplaats van de RAC aan de 1e v.d. Kunstraat. Door de ramen zie je aan de overkant de halfronde hal, ca. 1970.
- Overzicht RAC-terrein met postwagens naast de werkplaats, 1982.
Locatie(s)
Bronmateriaal
- Jaarverslagen RAC
- RAC vijftig jaar in beweging, 1936-1986, Den Haag 1986
- Echoโs van de werkvloer: J. Smits en J. Verhoeff