De Nieuwe Haagsche Courant (1913 – 1972)
Een krant met een ingewikkelde ontstaansgeschiedenis. De aankoop van een papierwarenfabriek was nodig om de krant in eigen beheer te laten drukken, maar ook dat hielp niet. Andere kranten van…
Een krant met een ingewikkelde ontstaansgeschiedenis. De aankoop van een papierwarenfabriek was nodig om de krant in eigen beheer te laten drukken, maar ook dat hielp niet. Andere kranten van…
Een handelaar in land- en tuibouwproducten besluit om zelf het transport naar Engeland te regelen en zo ontstaat een groot veerbootbedrijf, dat jaren het beeld van de Scheveningse haven en…
Wat begon met diverse kleine laboratoria en werkgroepen mondde uit in hét grote Centraal Laboratorium der PTT, niet in Den Haag maar op eigen grond in Leidschendam. Een juweeltje van…
Het begon met een groot handelsbedrijf, dat de Nederlandse economie nieuw leven moest inblazen, maar naast handel werd de verstrekking van leningen en andere geldzaken uiteindelijk de hoofdzaak.
Om meer mogelijkheden te verkrijgen voor import start de directeur van de H.A.M. een nieuw bedrijf. Daar ligt de basis voor de huidige handel in Nederland van Volvo trucks.
Het lijkt een éénmansbedrijf, maar er werken juist heel veel mensen. Èn de Grenadiersmars wordt erdoor bekend. De eerste radio-uitzending ter wereld!
Als je denkt dat er pas na de privatisering en het afschaffen van de monopolie positie van PTT/KPN, beweging in de telecommarkt komt, heb je het mis.
De vliegtuigindustrie staat in de kinderschoenen. Ontwerpers en visionairs voeren de boventoon. De een belooft te veel, de ander gelooft te veel en de concurrentie is er ook nog.
De bewoners van het kasteel de Binckhorst, krijgen een aannemer als buur. Met grote machinehallen, en een lawaai! Maar buurman bewaart de vrede en bouwt een paleis voor ’s Gravenhage.
Tja, het doek gaat vallen voor de imposante locatie van BAM aan de Zonweg. Dat betekent werk aan de winkel voor industriecultuur minnend Den Haag: “de Kraanbaan” moet blijven!