Tja, het doek gaat vallen voor de imposante locatie van BAM aan de Zonweg. Dat betekent werk aan de winkel voor industriecultuur minnend Den Haag: “de Kraanbaan” moet blijven!

Historisch overzicht

1902 Oprichting bouwmaterialenhandel door Simon Prins Dzn in Zaandam. Het begin van NBM.

1905 Uitbreiding met schelpkalkbranderij Het Klaverblad.

Jaren 20 Vestiging NBM in Scheveningen aan de Haringkade.

1923 Het eerste proefvak van betonasfalt in Nederland wordt gelegd aan de Nieuwe Parklaan.

ca. 1950 Vestiging aan de Zonweg 33 waar een asfaltcentrale wordt gebouwd en een betoncentrale, aanvankelijk van de firma Heijdra en tegenwoordig van Cement Bouw.

1954 Bouw van een fabriek voor koud asfalt emulsie.

ca. 1960 Langs de havenkade op het bedrijfsterrein wordt een kraanbaan van 140 m lang gebouwd waarop twee verrijdbare kranen.

1967 Op de locatie van de vroegere firma Vibro verrijst een nieuwe betoncentrale met een capaciteit van 100 m3 beton per uur.

1969 De asfaltmolen wordt vernieuwd, een Zwitserse centrale van het fabrikaat Amman, met een capaciteit van 200 ton asfalt per uur.

1971 Opening van het centrale laboratorium en kantoren in het nieuwe gebouw aan de Zonweg.

Jaren 90 De NBM wordt overgenomen door de BAM, waarvan de afdeling wegenbouw nog steeds aan de Zonweg de productie voortzet.

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

K. Havelaar (red), De Binckhorst, bedrijventerrein in beweging, Den Haag 2012 (VOM-reeks 2012-1), p. 179-182.

Bedrijfsfilm HAC