ELVA, wagenbouwer (1910 – 1971)
Het begon met het bouwen van houten wagens voor melkboer en bakker. De vrachtwagen bood nieuwe perspectieven en het eindigde in kantoormeubilair en scheidingswanden.
Het begon met het bouwen van houten wagens voor melkboer en bakker. De vrachtwagen bood nieuwe perspectieven en het eindigde in kantoormeubilair en scheidingswanden.
Het eerste busmodel dynamo bezorgde de fietsverlichting een sprong voorwaarts. In 1934 is het Haagse Elvea dat de productie met succes ter hand neemt.
Stop de wasscherijen Van Heck, De Gekroonde Valk en Van Leeuwen, en vrouwen uit Joegoslavië in de wasketel, en het komt er als Edelweiss uit.
Begin 1900 opgericht; overleeft de oorlog; moderniseert van stoommachines naar elektromotoren; groeit uit tot zeven winkelfilialen; en dan na zo’n 75 jaar valt ineens het doek.
Een bedrijf dat in de gehele stad zijn sporen heeft nagelaten, zonder dat deze objecten weer direct terug te voeren zijn naar de kunstsmederij. Alleen wie het weet ziet ‘t.
Jazeker, familie van, en zoals in tekeningen van zijn neef vogels in vissen veranderen, zo weet deze Escher knap van het ene product naar het andere product over te schakelen.
Het starten van een bedrijf in je eigen woonhuis is bij succes gedoemd tot ruimtegebrek, maar dat ook het woonhuis van vele Joodse wezen te klein bleek.…
Sinds 1895 Sloopers en Aannemers voor Grond- en Heiwerk. Daarvoor had van Eck indertijd 50 werkpaarden. Bij werkpaarden denk je ‘dat past wel bij van Eck’, maar hoezo ook hangmatten?
We lopen over de Pletterijkade, over bruggen, langs lantaarnpalen, op perrons van Holland Spoor of staan op een putdeksel…de stad zit vol met Enthoven.
De Haagse afdeling van coöperatieve vereniging ‘Eigen Hulp’ was de grootste in Nederland. Doel was “levensbenodigdheden en waren van elken aard en goede hoedanigheid te verschaffen” in eigen winkels.