Haagvaarder 29 (hoofdartikel)
Starlift liften voor topprestaties
Langs de Rijksweg A 12 in de richting Den Haag is de blauw klok op het voormalige Starlift-gebouw nog steeds een markant punt. De voormalige liftenfabriek heeft echter niet altijd pal langs de snelweg gelegen.
Eerste jaren
Starlift is opgericht in 1926 en was destijds gevestigd aan de Visschershavenweg 58 – 59 te Den Haag. Tevens was er een bijkantoor voor montage en onderhoud aan de Rozengracht 164 te Amsterdam.
Naast liften werden lieren, kranen, transporteurs, glijgoten en betonstorttorens gemaakt. De vestiging aan de Visschershavenweg was al snel te klein. Op 8 maart 1929 werd bij de gemeente Stompwijk een vergunning aangevraagd voor de bouw “eener machinefabriek met bijkomende ruimten aan de Westvlietweg 62”, welke werd verleend op 16 april 1929. Op 5 juni werd vergunning verleend voor de bouw van kantooruimte en een retiradegebouwtje. De vergunning voor de bouw van een werkplaats voor houtbewerking, verleend op 18 september 1929, werd een maand later ingetrokken omdat werd overwogen om evenwijdig aan de spoorlijn Goua – Den Haag een Rijksweg aan te leggen. Starlift groeide onder leiding van de heer Stoop, die later landelijke bekendheid genoot als voorzitter van FC Amsterdam en ADO Den Haag, uit tot de grootste liftenfabriek van Nederland. In 1959 had hij de zieltogende fabriek voor een grijpstuiver kunnen kopen. Dat was het gevolg van fraude waarvoor de toenmalige directeur in 1958 werd veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf wegens uitlokking en valsheid in geschrifte.
Brand
Op 11 december 1966 verwoeste een grote uitslaande brand in ruim één uur de complete fabriek met een bedrijfsoppervlakte van 2.600 m2. Op iedere m2 stond voor fl 1.200,- aan inventaris en goederen. De oorzaak van de brand is nooit achterhaald. Naast een enorme materiële schade ging ook de gehele administratie verloren. Nog diezelfde dag betrekt de staf van het bedrijf onder leiding van directeur Stoop een zaal van Hotel Canterbury te Voorburg om het herstel van Starlift ter hand te nemen. Na een week nemen de administratieve medewerkers en de tekenkamer hun intrek in de ‘Eerste School met de Bijbel’ te Leidschendam. Deze leegstaande school stond op het punt gesloopt te worden.
Terwijl het fabriekspersoneel in Voorburg als opruimdienst fungeert, zorgen de nevenfabrieken in Maarssen en Thorn ervoor dat de toelevering naar de montagewerkplaatsen reeds binnen één week voor een belangrijk deel was hersteld. Na vier weken van opruimen, schoonmaken en het aanbrengen van noodvoorzieningen, kan het bedrijf weer langzaam gaan produceren. De fabriekshal, die op het tijdstip van de brand in aanbouw was, wordt versneld afgebouwd en op 27 mei 1967 in gebruik genomen.
Personeel
Starlift had op dat moment 225 personeelsleden en maakte hoofdzakelijk liften en roltrappen. Per jaar werd 6 á 7 ton uitgetrokken om de sfeer binnen het bedrijf prettig te houden, hetgeen o.a. gebeurde door het houden van damesdagen en monteursdagen. Ook had Starlift een eigen band, genaamd “Stoop DT”.
Sport
Naast het feit dat de heer Stoop landelijk bekendheid genoot als voorzitter van FC Amsterdam is Starlift onlosmakelijk verbonden met het volleybal. De combinatie van liftenfabriek met sport gaf Starlift naamsbekendheid. Thuisbasis voor de volleybalclub was de in de jaren ’80 gesloopte sporthal ‘de Vliegermolen’.
Overname
In 1989 werd Starlift verkocht aan de Finse multinational Kone. Liften worden in Nederland door Kone niet meer gemaakt. In 1997 sloot de laatste vestiging in het Limburgse Thorn haar deuren. Sinds 1997 staat het pand aan de Westvlietweg op de grens tussen Voorburg en Leidschendam leeg. Een aantal nieuwe bestemmingen, o.a. depot voor het Legermuseum in Delft, een bouwmarkt en een automuseum passeerde de revue. Volgens de laatste berichten wordt telecommunicatiebedrijf Telfort de nieuwe gebruiker van het markante pand langs de Rijksweg A 12.
Leon van Adrichem
Bron:
- Gemeentearchief Leidschendam