De RAC-gebouwen, voorheen in gebruik voor het draaiend houden van mechanieken van voertuigen, worden deze nu beheerst door menselijke snelheid en vaardigheid.
Historisch overzicht
1916 Oprichting Rijwielherstelinrichting RHI, ondergebracht bij de Centrale Werkplaats PTT Kazernestraat en al snel verhuisd naar de Binckhorstlaan 36. Auto’s zijn aanvankelijk onder beheer van de RHI.
1929 De naam RHI verandert in AMRC Automobiel-, Motorrijwiel-, en Rijwiel Centrale.
1929 Plan voor een garage van 2.900 m² met dienstwoning aan de 1e van der Kunstraat 282-284.
1930 Het totaal aantal auto’s in beheer bij het Rijk bedraagt 245.
1933 De RAC opent eigen garages in Haarlem en Utrecht. het aantal auto’s in beheer is opgelopen tot 291 en motorrijwielen 54.
1936 De naam RHI wijzigt in RAC en valtonder de PTT. Beheer van alle Rijksautomobielen m.u.v. militaire voertuigen en enkele andere uitzonderingen. Het aantal is dan 416.
1939 De nieuwbouw voor de werkplaats aan de overzijde van de straat wordt in gebruik genomen.
1944 Tijdens de oorlog wordt moeizaam doorgewerkt. Het merendeel van de auto’s is in beslag genomen en afgevoerd. Later gevolgd door de voorraad van het magazijn
1945 Een nieuw dienstwagenpark samengesteld met 444 auto’s. het jaar daarop zijn het er al 1.189.
1950 De nieuwe grote garage is in oktober in gebruik genomen evenals een nieuw benzinestation. Er zijn plannen om op de bestaande werkplaats (overzijde straat) verdiepingen te bouwen als werkplaats en kantine en garderobe.
1952 Het bestand voertuigen gegroeid tot 2.440.
1957 De werkplaatsen in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam ingericht “met een proefstand voor Solex bromfietsen”.
1963 In totaal zijn er 8.410 voertuigen in beheer, waarvan 5.456 van de PTT en 2.954 van de Rijksdienst.
1964 Start gemaakt met aanbrengen tussenverdieping waardoor bestaande gebouwen 3.000 m² meer stallingsruimte beschikbaar komt. Tevens vindt de bouw plaats van een verdieping op werkplaats voor de administratieafdeling (aan de overzijde van de straat).
1967 De nieuwe administratieafdeling en kantine in gebruik genomen.
1970 De autowasinstallatie in gebruik genomen.
1977 Het open terrein wordt verhuurd voor stalling auto’s.
1983
Personen en combinatiewagens 2.857, waarvan 627 PTT
Vrachtwagens 9.403, waarvan 8.341 PTT
Elektromobielen 16, waarvan 5 PTT
Overige elektrische voertuigen, heftrucks etc 340, waarvan 295 PTT
Motorrijwielen 65
Bromfietsen 766, waarvan 701 PTT
Brombakfietsen 42, waarvan 40 PTT
Sneeuwschuivers/zandstrooiers 13, waarvan 11 PTT
Brandspuiten 138, waarvan 129 PTT
Aanhangwagens 387, waarvan 168 PTT
1989 De RAC verkocht aan ABN-AMRO en ondergebracht bij Autolease Holland.
Jaren 90 De werkplaats wordt gesloopt.
2000 De gemeente Den Haag koopt het complex met de twee hallen aan.
2008 De hallen en aangrenzend complex worden ingrijpend gerestaureerd, waarbij in de puntdakhal de tussenvloer is verwijderd. Aanvankelijk worden de hallen bestemd voor evenementen, beurzen en dergelijke. De exploitatie is geen succes.
2018 Opnieuw een ingrijpende verbouwing. In de puntdakhal wordt een skateparkoers aangelegd als trainingscentrum voor de nationale selectie voor de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. In de hierop volgende periode zijn in de halfronde hal door de Haagse Sport Centrale plekken voor diverse urban sports gerealiseerd: boulderhal Walhalla, Vigorous Crossfit, dansschool Beweigi en Jump Freerun.
Afbeeldingen
Locatie(s)
Bronmateriaal
- Jaarverslagen RAC
- RAC vijftig jaar in beweging, 1936-1986, Den Haag 1986
- Echo’s van de werkvloer: J. Smits en J. Verhoeff