De RAC-gebouwen, voorheen in gebruik voor het draaiend houden van mechanieken van voertuigen, worden deze nu beheerst door menselijke snelheid en vaardigheid.

Historisch overzicht

1916  Oprichting Rijwielherstelinrichting RHI, ondergebracht bij de Centrale Werkplaats PTT Kazernestraat en al snel verhuisd naar de Binckhorstlaan 36. Auto’s zijn aanvankelijk onder beheer van de RHI.

1929  De naam RHI verandert in AMRC Automobiel-, Motorrijwiel-, en Rijwiel Centrale.

1929  Plan voor een garage van 2.900 m² met dienstwoning aan de 1e van der Kunstraat 282-284.

1930  Het totaal aantal auto’s in beheer bij het Rijk bedraagt 245.

1933  De RAC opent eigen garages in Haarlem en Utrecht. het aantal auto’s in beheer is opgelopen tot 291 en motorrijwielen 54.

1936  De naam RHI wijzigt in RAC en valtonder de PTT. Beheer van alle Rijksautomobielen m.u.v. militaire voertuigen en enkele andere uitzonderingen. Het aantal is dan 416.

1939  De nieuwbouw voor de werkplaats aan de overzijde van de straat wordt in gebruik genomen.

1944  Tijdens de oorlog  wordt moeizaam doorgewerkt. Het merendeel van de auto’s is in beslag genomen en afgevoerd. Later gevolgd door de voorraad van het magazijn

1945  Een nieuw dienstwagenpark samengesteld met 444 auto’s. het jaar daarop zijn het er al 1.189.

1950  De nieuwe grote garage is in oktober in gebruik genomen evenals een nieuw benzinestation. Er zijn plannen om op de bestaande werkplaats (overzijde straat) verdiepingen te bouwen als werkplaats en kantine en garderobe.

1952  Het bestand voertuigen gegroeid tot 2.440.

1957  De werkplaatsen in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam ingericht “met een proefstand voor Solex bromfietsen”.

1963  In totaal zijn er 8.410 voertuigen in beheer, waarvan 5.456 van de PTT en 2.954 van de Rijksdienst.

1964  Start gemaakt met aanbrengen tussenverdieping waardoor bestaande gebouwen 3.000 m² meer stallingsruimte beschikbaar komt. Tevens vindt de bouw plaats van een verdieping op werkplaats voor de administratieafdeling (aan de overzijde van de straat).

1967  De nieuwe administratieafdeling en kantine in gebruik genomen.

1970  De autowasinstallatie in gebruik genomen.

1977  Het open terrein wordt verhuurd voor stalling auto’s.

1983

Personen en combinatiewagens            2.857, waarvan 627 PTT
Vrachtwagens                                      9.403, waarvan 8.341 PTT
Elektromobielen                                   16, waarvan 5 PTT
Overige elektrische voertuigen, heftrucks etc     340, waarvan  295 PTT
Motorrijwielen                                       65
Bromfietsen                                         766, waarvan 701 PTT
Brombakfietsen                                   42, waarvan 40 PTT
Sneeuwschuivers/zandstrooiers 13, waarvan 11 PTT
Brandspuiten                                       138, waarvan 129 PTT
Aanhangwagens                                   387, waarvan 168 PTT

1989  De RAC verkocht aan ABN-AMRO en ondergebracht bij Autolease Holland.

Jaren 90  De werkplaats wordt gesloopt.

2000  De gemeente Den Haag koopt het complex met de twee hallen aan.

2008  De hallen en aangrenzend complex worden ingrijpend gerestaureerd, waarbij in de puntdakhal de tussenvloer is verwijderd. Aanvankelijk worden de hallen bestemd voor evenementen, beurzen en dergelijke. De exploitatie is geen succes.

2018 Opnieuw een ingrijpende verbouwing. In de puntdakhal wordt een skateparkoers aangelegd als trainingscentrum voor de nationale selectie voor de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. In de hierop volgende periode zijn in de halfronde hal door de Haagse Sport Centrale plekken voor diverse urban sports gerealiseerd: boulderhal Walhalla, Vigorous Crossfit, dansschool Beweigi en Jump Freerun.

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

  • Jaarverslagen RAC
  • RAC vijftig jaar in beweging, 1936-1986, Den Haag 1986
  • Echo’s van de werkvloer: J. Smits en J. Verhoeff