Muurvlakte te huur
Waterreus & Co, Assendelftstraat 8-10
Het bedrijf Waterreus & Co
Het verhaal van dit bedrijf begint met de wielrenner Bertus Waterreus. Een succesvolle stayer, die diverse prijzen wint achter de motor. Eind 1910 besluit hij om te stoppen met wielrennen. Hij heeft als wedstrijdrijder een contract met de bekende Duitse fietsenfabriek Brennabor, die kennen we nog van de reclame in de Tasmanstraat. In de overeenkomst staat, dat wanneer de wielrenner stopt hij zijn rijwiel moet retourneren naar de fabriek. Niemand deed dat natuurlijk, maar Bertus pakte zijn beide stayerfietsen goed in en verstuurde deze met bedankbriefje naar Duitsland. Enige tijd later krijgt hij, juist toen hij bezig was zijn zaak op te richten, bezoek van een vertegenwoordiger van de Brennaborfabriek. Die vertelt hem dat hij iets unieks heeft gedaan. Hij is de eerste wielrenner die na het stoppen met zijn fietscarrière de door de fabriek beschikbaar gestelde fietsen heeft teruggestuurd. De meeste hielden de fiets of verpatsten hem. De directie was zwaar onder de indruk. Iemand die zo stipt handelt, moet ook stipt zaken doen vond men en dus verleende de fabriek vrij krediet aan Waterreus om te starten, maar ook bij aankopen van fietsen.
Dat maakte de start van het bedrijf Waterreus & Slootweg waarschijnlijk een stuk gemakkelijker en in 1911 kon de firma beginnen als grossier in rijwielen en rijwielonderdelen aan de Jan Hendrikstraat 23. Rond 1913 vestigde het bedrijf zich in het pand Assendelftstraat 8. Het jaar daarop wijzigt de firmanaam in Waterreus & Co, die ook op de muurreclame is te zien. Rond 1929 wordt ook het naastliggende pand bij de zaak betrokken.
Herstel muurreclame Assendelftstraat
De eerste muurreclame is, gelet op het telefoonnummer van vier cijfers: 6687, waarschijnlijk tussen 1914 en 1924 aangebracht. Het is een reclame in witte letters direct aangebracht op de bakstenen gevel, zoals op de historische foto is te zien. Daarna is er vermoedelijk in de jaren 30 een nieuwe reclame overheen gezet met zwarte letters in een geel kader, een kleur die in die tijd populair was voor muurreclames. Een niet onlogische keuze, want geel kan toch wel gezien worden als een signaal kleur, die de aandacht van het publiek trekt. In de jaren 40 is de reclame in gewijzigde vorm nogmaals aangebracht.
Begin jaren 90 werd de reclame gerestaureerd en sindsdien was er niets meer aan gebeurd en dat was de laatste tijd te zien. In overleg met de afdeling Monumentenzorg is besloten om deze reclame ook in het lopende programma van onderhoud van de eerder gerestaureerde muurreclames op te nemen. Zo is in de eerste week van juli het herstel van de muurreclame door de restauratoren Klarenbeek & Melissen ter hand genomen. Ondanks de matige weersomstandigheden is de klus binnen de geplande tijd tot stand gekomen. De vervaagde reclames zijn weer opgehaald, waarbij de meeste recente het helderst overkomt en de geschiedenis van de reclame enigszins op de achtergrond blijft, maar nog wel te lezen is. Hierdoor is de geschilderde muurreclame weer goed leesbaar en kan voorlopig weer jaren mee..
Bronnen:
- Het Vaderland, 3 oktober 1939
- Naamlijst voor den Telefoondienst
- Delpher