Muurvlakte te huur
Restauratie muurreclame Frederik Hendriklaan 2014
Aan de zijmuur van een van de panden aan de Frederik Hendriklaan in Den Haag is in de eerste kwart van de 20ste eeuw een aantal opvallende muurreclames aangebracht. Te zien zijn o.a. een grote reclame voor de firma S.C. van Oudheusden & Co voor piano’s en orgels, voor timmerman en metselaar A. van der Hoek, alsmede de tekst ‘muurvlakte te huur’. Als we de foto’s van 1999 en 2014 met elkaar vergelijken, is goed te zien dat de muurreclames in de afgelopen jaren behoorlijk zijn versleten. Omdat het hier om een beeldbepalende wand in een populaire winkelstraat betreft, is restauratie dan ook gewenst. De restauratie vindt plaats in opdracht van de SHIE en wordt daarmee de 10de en voorlopig laatste in het project ‘Muurvlakte te huur’, waarmee in 2005 werd begonnen.
Het is de bedoeling dat de restauratie in september 2014 wordt afgerond en de voortgang hiervan zal op de website te volgen zijn. De restauratie wordt wederom uitgevoerd door Jenny Melissen en René Klarenbeek, die ondertussen een ruime ervaring met dit werk hebben opgedaan.
Firma Streef & Co
De firma Streef & Co gaf tweewekelijks een woninggids uit voor huur en koopwoningen, maar verhuurde ook deze muur, blijkt uit de reclame “muurvlakte te huur / te bevragen bij Streef & Co”. Afhankelijk van de behoefte kon de firma zo reclame maken voor zichzelf of voor de reclamemuur.
Timmerman A. van der Hoek
Een reparatie van een scheur. Gaten worden afgetaped met schilderstape zodat het plamuur niet verder op de muur komt. Na het uitharden wordt de tape verwijderd. Op basis van onderzoek in de oude telefoongiden kan deze muurreclame gedateerd worden op 1911-1912.
Pianohandel S.C. van Oudheusden
De pianohandel S.C. van Oudheusden was gevestigd aan de Wagenstraat in Den Haag en maakte niet alleen via deze muurreclame, maar ook via de kranten, zoals in de NRC van 16 januari 1911, regelmatig reclame. Het is opvallend dat de muurreclame aan de Frederik Hendriklaan was geschilderd, toch op een behoorlijke afstand van de Wagenstraat, blijkbaar behoorden de gegoede bewoners en winkelend publiek tot de doelgroep.
Inmiddels is de reclame weer in alle details goed leesbaar na de restauratie.