Nieuws
Crowdfunding van start
Publicatie Hollands Spoor
Het boek over station Hollands Spoor begint steeds vastere vormen aan te nemen. De tekst is gereed en het beeldmateriaal nagenoeg compleet. Ook de fotograaf Paul Lunenburg heeft het station inmiddels fotografisch vastgelegd en levert daarmee een fraaie bijdrage voor het boek. Dit alles samen gaat nu in een spetterende vorm gegoten worden. Voor deze laatste fase is nog wel wat financiële steun nodig vandaar dat uitgeverij Eindeloos samen de SHIE een crowfundingsactie start. Helpt u ons mee de eindstreep te bereiken voor dit bijzondere boek?
Station Hollands Spoor is een fascinerende locatie aan de rand van het oude centrum. Het boek beschrijft en toont de ontwikkeling vanaf het begin tot nu.
De komst van het eerste station in Den Haag markeert een belangrijke stap in de ontwikkeling van het openbaar vervoer. Niet langer wordt voor grote afstanden de schuit gebruikt, maar de nieuwste manier om grote afstanden te overbruggen is het spoor!
Als vierde stad haakt Den Haag in 1843 aan op de lijn Amsterdam richting Rotterdam. De locatie van het eerste Haagse station van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij is nog even lastig, want dat ligt aanvankelijk op Rijswijks grondgebied. Eén jaar later is dit onderling geregeld en kunnen de eerste stappen worden gezet voor de latere Stationsbuurt. Ondertussen is de trein een erkend vervoermiddel geworden voor de Hagenaars.
Aan het eind van de 19de eeuw zwelt de stroom reizigers sterk aan en wordt het oponthoud veroorzaakt door de trein met een spoorwegovergang op de Rijswijkseweg en een draaibrug over de Trekvliet steeds hinderlijker. Een oplossing wordt gevonden in het ophogen van het spoor.
Tussen 1887 en 1893 verrijst het nieuwe station Hollandsche Spoor. Het is met zijn verhoogde eilandperrons en de ijzeren kapconstructies zonder meer een kathedraal van de nieuw technologie.
Het stationsgebouw aan het plein met zijn fraaie ontvangsthal en natuurlijk de Koninklijke Wachtkamer is een spraakmakend statement van de HIJSM naar de concurrent Staats Spoor iets verderop aan de Rijnstraat.
Het nieuwe station maakt onderdeel uit van een bruisende stad. In 1907 nog eens uitgebreid met de Hofpleinlijn, die de verbinding met het Scheveningse badleven mogelijk maakt. Het station vormt decennia lang het middelpunt van exclusieve aankomsten en spraakmakende vertrekken. Hollands Spoor staat middenin de dynamiek van de samenleving.
Na de oorlog ondergaat met name de stationshal een grote transformatie, terwijl de rest van het complex nagenoeg intact blijft. Het is de fatale brand van 1989 die grote schade aanricht, maar dankzij een groots opgezette restauratie wordt de schade hersteld. Ook de Koninklijke wachtkamer wordt nauwkeurig in oude luister hersteld. Daarmee wordt het historische Rijksmonument nog steeds in ere gehouden.
Het enige dat sterk is veranderd, is wel de omgeving. Bij de ingebruikname lag het station nog eenzaam in het weiland. Langzamerhand ontwikkelde zich een wijk van welgestelden en van industrie, die abrupt in een arbeiderswijk veranderde en dat eigenlijk de overige honderd jaar bleef. De laatste twee decennia is er echter een kentering op gang gekomen naar een meer gemêleerde woonwijk, mede door de komst van de Haagse Hogeschool in de Laakhaven. In de huidige tijd is de Stationsbuurt één van de multiculturele wijken van Den Haag geworden waar arbeider, middenstander, zzp-er, student, yup en ambtenaar naast en met elkaar leven en wonen. Het geeft de wijk een eigen specifiek en levendig karakter.
Een cultuurhistorie van een gebouw en zijn omgeving, dat is uiteindelijk het verhaal dat dit fraai uit te geven boekwerk u gaat brengen. Steun ons project en teken in op de crowdfunding.