Nieuws
Bewaard en Bewonderd, Industrieel Erfgoed in de Haagse regio
Dit jaar bestaat de SHIE 25 jaar en begin 2019 verschijnt de 100ste Haagvaarder. Twee gebeurtenissen, die de SHIE niet zomaar voorbij laat gaan. Ter gelegenheid van beide jubilea verschijnt in maart 2019 een nieuwe publicatie: Bewaard en Bewonderd, Industrieel Erfgoed in de Haagse regio, een uitgave van de Walburg Pers in samenwerking met de SHIE. Uitgangspunt van deze publicatie is om een breed publiek bekend te maken met de grote diversiteit en rijkdom van het thema industrieel erfgoed. Een publicatie met naast een historische achtergrond ook een beeldverhaal over de ontwikkeling van de nijverheid in de regio en een keuze uit de producten en andere objecten die we in 25 jaar voorbij hebben zien komen. De voorbeelden zijn terug te vinden in de stad: op straat, in interieurs, in archieven en musea.
De inleiding van de publicatie schetst globaal de economische ontwikkeling van Den Haag en de regio, wanneer ontstaan de eerste industriële activiteiten en hoe ontwikkelt zich dit verder tot de huidige tijd. Na dit overzicht volgen een vijftal hoofdstukken met elk een eigen thema:
Het kloppend hart van werkplaats en fabriek
In beeld en verhaal wordt het bijzondere industrieel erfgoed interieur, vergezeld van interieurfoto’s en een exterieurfoto, getoond en in de historische setting geplaatst.
Van Haagse Hopjes, automatische suikerpotten tot radio’s
Een keuze van historische producten uit de Haagse regio, sommige met landelijke bekendheid, passeert hier de revue. Veelal zal er een combinatie van het product zijn met aanverwante artikelen, zoals gebruiksaanwijzingen of promotiemateriaal en persreacties.
In flessen, blikken en dozen
Door de grote diversiteit aan producten in Haaglanden variëren de vormen en materialen van de verpakking sterk. Dit hangt samen met de ontwikkelingen van de grondstof van de verpakking en daarbij het gebruik van nieuwe materialen. Daarnaast vormt de verpakking ook een manier van presentatie van het bedrijf.
De schreeuw om aandacht
Het meest prominent is het industrieel erfgoed dat op straat aanwezig is in de vorm van historische reclames. De buitenreclame doet zich in vele gedaanten voor: in glas, metaal, terrazzo, geschilderde muurreclames en op papier als affiches. Een gevarieerde selectie komt hier aan bod met een toelichting over de techniek van de reclame en de historie van het specifieke bedrijf.
Bedrijfstrots en doelgerichte vrijgevigheid
Bedrijven benutten nog veel andere invalshoeken om hun ‘gezicht naar buiten’ of hun product te ondersteunen. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting in fraaie briefhoofden, markante tegeltableaus in de gevel, een glas-in-loodraam of een directieportret, maar ook in het kleinere, zoals suikerzakjes, sluitzegels, speldjes en andere ‘weggevertjes’.
De nieuwe SHIE-publicatie Bewaard en bewonderd is via deze website te bestellen. Voor donateurs geldt een aantrekkelijke korting.