Technische Botanie: zoiets kan alleen in Delft. Hèt specialisme van Iterson, collega hoogeschoolraadslid van Schiff, die, op basis van de verworven kennis, de Nederlandsche Gutta Percha Maatschappij opricht.

Historisch overzicht

1908 Ir. E.L.C. Schiff sr. wordt eigenaar van de Nederlandsche Guttapercha Maatschappij te Delft.

1909 Het bedrijf verhuist naar Loosduinen en vestigt zich op de voormalige tuinderij Vredestein aan de Loosduinsevaart en vervolgt zijn bestaan onder de naam NV Rubberfabriek Vredestein.Er wordt gestart met de productie van hakken voor schoenen.

1910 Start fabricage van rijwielbanden.

1913 Ook autobanden behoren nu tot de producten.

1914 De 10.000ste autoband wordt afgeleverd.

1925 De autobandenproductie wordt stilgelegd.

1934 Start tweede rijwielbandenfabriek in Doetinchem.

1946 Oprichting van de autobandenfabriek Vredestein in Enschede. Tegenwoordig nog de enige producerende Vredesteinfabriek.

1946 De 10 miljoenste fietsband wordt geproduceerd.

1966 Vredestein Loosduinen heeft 1.000 werknemers en produceert onder meer transportbanden, vloeren, containers, persartikelen, walsbekleding en slangen.

1976 De fabriek in Lossduinen wordt gesloten.

1982 Sloop van de laatste restanten van de fabriek. Alleen het kantoorgebouw aan het water resteert nog als laatste herinnering op het terrein waar inmiddels een woonwijk is verrezen.

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

  • J. van Bohemen, Rubber, 100 jaar Vredestein, Enschede 2008
  • W.P.M. van Wezel, “Vredestein, een naam in  rubber”, in Haagvaarder jrg. 23, nr. 89, mei 2016
  • Website Bewoners Laan van Vredestein en Oude Haagweg
  • Website Apollo Tyres