Hoe bent u aan uw metier gekomen? Is dat ook toeval, zoals bij Verwey? Het auto-tijdschrift is géén toeval. Dat komt door een vriendschap van Lugard.

Historisch overzicht

1894  Jacob Frederik Verweij raakt onder de indruk van het merk Peugeot tijdens de duurzaamheidsrit Parijs-Rouan. Daarna werkt hij enige tijd in de fabriek in Sochaux.

1898  Oprichting bedrijf “Bureau voor Automechanische Vervoermiddelen” door Jacob Frederik Verweij (36).
Verweij gaat een vennootschap aan met de zes jaar jongere Barend Evert Lugard. De firma is de eerste vertegenwoordiging van Peugeot in Nederland.

1900  De eerste Peugeot, type 31, wordt geleverd aan Jonkheer Storm de Grave in  Voorburg. Er worden maar zeven exemplaren van dit type geproduceerd. De auto rijdt op een mengsel van petroleum en alcohol.

1902  Omzetting van de firma in de Naamloze Vennootschap “Verweij & Lugard’s Automobiel Maatschappij”.

1910  Beide oprichters zijn inmiddels uit het bedrijf vertrokken.

1898-1905  Vertegenwoordiging merk Peugeot. In 1905 komt daar Fiat bij en tijdelijk ook het merk Spijker. Vanaf 1908 wordt Fiat het hoofdmerk.

1905  Uitgifte eigen tijdschrift.

1923  Door ernstige financiële problemen opname in de Amsterdamse Rijtuig Mij. (ARM).

1943 Definitief einde bedrijf.

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal