Hoe bent u aan uw metier gekomen? Is dat ook toeval, zoals bij Verwey? Het auto-tijdschrift is géén toeval. Dat komt door een vriendschap van Lugard.
Historisch overzicht
1894 Jacob Frederik Verweij raakt onder de indruk van het merk Peugeot tijdens de duurzaamheidsrit Parijs-Rouan. Daarna werkt hij enige tijd in de fabriek in Sochaux.
1898 Oprichting bedrijf “Bureau voor Automechanische Vervoermiddelen” door Jacob Frederik Verweij (36).
Verweij gaat een vennootschap aan met de zes jaar jongere Barend Evert Lugard. De firma is de eerste vertegenwoordiging van Peugeot in Nederland.
1900 De eerste Peugeot, type 31, wordt geleverd aan Jonkheer Storm de Grave in Voorburg. Er worden maar zeven exemplaren van dit type geproduceerd. De auto rijdt op een mengsel van petroleum en alcohol.
1902 Omzetting van de firma in de Naamloze Vennootschap “Verweij & Lugard’s Automobiel Maatschappij”.
1910 Beide oprichters zijn inmiddels uit het bedrijf vertrokken.
1898-1905 Vertegenwoordiging merk Peugeot. In 1905 komt daar Fiat bij en tijdelijk ook het merk Spijker. Vanaf 1908 wordt Fiat het hoofdmerk.
1905 Uitgifte eigen tijdschrift.
1923 Door ernstige financiële problemen opname in de Amsterdamse Rijtuig Mij. (ARM).
1943 Definitief einde bedrijf.
Afbeeldingen
Locatie(s)
Bronmateriaal
- automobielhistorie.com/verwey-lugard/
- Website Conam
- catalogus Louwman Collection, Raamsdonkveer 2003