De vliegtuigindustrie staat in de kinderschoenen. Ontwerpers en visionairs voeren de boventoon. De een belooft te veel, de ander gelooft te veel en de concurrentie is er ook nog.
Historisch overzicht
1922 Op 13 april 1922 wordt op initiatief van Walaardt Sacré en met behulp van het Engelse Vickers, de NV Nationale Vliegtuig Industrie opgericht. Joop Carley, toen nog maar 28 jaar, wordt aangesteld als directeur en hoofdontwerper. De vliegtuigen worden aanvankelijk gebouwd in een deel van de machinefabriek van Burgerhout’s Machinefabriek en Scheepswerf NV aan de Nieuwe Maas in Rotterdam. Na een brand op 5 december 1922 werd de bouw verplaatst naar de Laakhaven. Ook werd een hangar op vliegveld Waalhaven in gebruik genomen.
Als Spyker de vliegtuigbouw voor gezien houdt, krijgen de NVI en Fokker van de Luchtvaartafdeeling de opdracht om ieder een vervanger te ontwerpen voor de Spyker V.2 lesvliegtuig. Carley gaat aan de slag en komt met de C.III. Helaas voor Carley kiest de LVA voor de S.2 van Fokker. Volgens Carley ging dit niet eerlijk. Carley neemt in hetzelfde jaar nog ontslag.
1922 Vestiging aan het Calandplein, vermoedelijk in de voormalige bedrijfshal van de Hollandsche Machine Maatschappij
Na het ontslag van Carley komt Frits Koolhoven in dienst als constructeur. Hij ontwerpt diverse vliegtuigen waarmee het bedrijf grote successen behaalt
1925 Levering van het onderstel van de Von Baumhauer helikopter.
1926 In januari wordt Koolhoven op staande voet ontslagen in verband met tekortkomingen als constructeur. Hij begint in de van de NVI overgenomen hangar op Waalhaven een eigen vliegtuigfabriek.
ca. 1930 Faillissement van het bedrijf
Producten
Vliegtuigen CII en CIII, FK 29, FK 31 en FK 33 (eerste driemotorig vliegtuig in Nederland)
Afbeeldingen
Locatie(s)
Bronmateriaal
- Het Vaderland, 16 augustus 1924
- Onze Toekomst, 11 februari 1925
- De Indische Courant, 17 februari 1915
- Algemeen Handelsblad, 27 februari 1925 en 26 juni 1930
- Wikepedia