Ze importeren auto’s, motorrijwielen en zelfs tractoren. En als de klant bezwaar maakt tegen een ander merk dat al in de showrooms staat is dat voor deze zakenmannen geen probleem.
Historisch overzicht
1923 Pieter Wijnand Louwman en Arie Parqui richten samen een bedrijf op, gevestigd aan de Rijnstraat. Aanvankelijk importeren ze motorrijwielen en zijn beide heren Ford-dealer.
1924 Dochteronderneming General Motor Import Co is importeur van Dodge auto’s en vrachtwagens. De naam wordt gewijzigd in Louwman & Parqui en Parqui verlaat het bedrijf en begint een bedrijf aan de Parkstraat, de naam van de firma blijft ongewijzigd.
1934 Piet Louwman begint met verzamelen van historische auto’s.
1935 Het bedrijf wordt ook importeur van Graham auto’s, maar hiervoor een aparte firma oprichten omdat Dodge niet in één showroom wilde staan met een ander merk. Dit werd de NIMAG (Nederlandsche Import Maatschappij Automobielen ’s-Gravenhage). De import van Graham wagens duurt slechts één jaar, maar de NIMAG importeert later wel andere merken en Ferguson tractoren.
1937 Een nieuw onderdeel van het bedrijf, de G.I.V.A. (Gecombineerde Import van Automobielen) start met import van De Soto auto’s.en na de oorlog Wendax en Lloyd.
1948 Naast Dodge importeert Louwman ook het Engelse merk Singer
1950 Importeurschap breidt zich uit met Amerikaanse Crosley en Duitse Gutbrod
1953 Opnieuw toevoegingen van nieuwe producten. Dit keer van de The Standard Motor & Co uit Engeland.
1954 Louwman besluit om de Engelse Standard Eight ‘de luxe’ zelf te assembleren. Dit vindt plaats bij N.V. Metaalindustrie Polynorm te Bunschoten.
1957 Chrysler neemt de verkoop van Dodge in Nederland over. Louwman schakelt over op Alfa Romeo.
Ca.1960 Het bedrijf verhuist naar Leidschendam aan de Veursestraatweg 280.
1967 G.I.V.A neemt de failliete boedel van Hino Nederland over en start met de import van het Japanse merk Hino.(tot 1969). Tegenwoordig is G.I.V.A. dealer van Alfa Romeo en Jeep in Rotterdam.
1964 Start met import van Toyota, het eerste Japanse merk op de Europese markt. In dat jaar worden er slechts 90 auto’s van dit merk verkocht.
1969 De leiding van het bedrijf gaat over op zoon Evert Louwman.
1970 De Toyota wordt een succes met een verkoop van 7.500 auto’s. In 2.000 zullen dat er 34.000 zijn.
1976 Een Toyotashowroom aan de Binckhorstlaan 172-174 in het voormalige bedrijfspand van de firma Coenen, dat uitgebreid wordt verbouwd naar ontwerp van de architect Leo Rondeltap.
1981 Het bedrijf verhuist naar Raamsdonkveer waar het een markant onderkomen krijgt met een grote koepel voor de showroom. Het ontwerp is van de bekende architect Richard Buckminster Fuller.
1990 Start van de import van premiummerk Lexus.
Jaren 90 Showroom verplaatst naar de overzijde van de Binckhortslaan, 209-215.
2006 De éénmiljoenste Toyota wordt afgeleverd.
2010 Het marktaandeel van Toyota is gestegen tot 10%.
2010 Het nieuwe Louwman Museum in Den Haag wordt geopend.
2011 Showroom uit de Binckhorst verplaatst naar het Forepark.
2012 Het Louwman-concern telt ca 185 medewerkers
2020 Louwman & Parqui maakt deel uit van de Louwman Group en telt inmiddels circa 2.400 medewerkers. De Louwman Group is een van de grootste auto distributeurs in Europa en ook actief in de markt van mobiele hulpmiddelen.
Afbeeldingen
Locatie(s)
Bronmateriaal
- Conam: Nico van Dijk, Auto-importeurs in Nederland (beschrijvingen)2. Louwman & Parqui
- https://www.louwmangroup.nl/about-louwman-group/history/
- website Louwman Museum
- Haagsche Courant, 5 juni 1973
- Een halve eeuw auto’s, Louwman & Parqui, 1923-1973