Met twee schepen, de โHollandโ en de โDe vrouw Mariaโ, en een eigen rokerij begint de historie van dit bedrijf waarin onder meer een schoorsteen en een brand voor komen.
Historisch overzicht
Jaar onbekend Rokerij Smidsslop 40. Schepen: motorloggers SCH 87 ‘Holland’ (bj. 1915) en SCH 200 (bj. 1919) ‘De vrouw Maria’.
1936 Bouw van de rokerij op dr. Lelykade. De oude stond in het Smidsslop. Architect van de nieuwe rokerij is D.van Duijne uit Scheveningen. Rookafvoer via voor in die tijd in Scheveningen unieke schoorsteen van 25 m hoogte. De rederij/rokerij kreeg hierdoor de bijnaam ‘De Pijp’.
1937 Op 16 november werden dak en zolder door een uitslaande brand zwaar beschadigd.
1949 Uitbreiding rokerij.
1955 Sluiting rokerij.
2012/2013 Renovatie in opdracht van Staedion. Architecten: Schaarberg en van der Scheer en partners. Hoofdaannemer: Giesbers.
2015 Vishandel Simonis koopt gerenoveerde rokerij.
Afbeeldingen
- De rokerij vanuti de lucht gezien met de serie schoorstenen van de rookkamers, dr.Lelykade 188-190, ca. 1950.
- Achterzijde van de rokerij aan de dr.Lelykade 188-190, ca. 1950.
- De achterkant van de leegstaande rokerij.
- De achterkant van de leegstaande rokerij.
- Interieur van de voormalige rokerij.
- Een rookkamer met originele deur.
- Een van de voormalige rookkamer in de rokerij.
- Het interieur van de leegstaande rokerij.
- Restauratie van de fabrieksschoorsteen van de rokerij door fabrieksschoorsteenbouwer Harm Meijer, 2012.
- Kijkje van bovenaf in de voormalige rookkamers tijdens de restauratie van het pand, 2012.
- De Rokerij na de restauratie met in de pannen de naam, 2013.
Locatie(s)
Bronmateriaal
- P. Spaans en G. van der Toorn, ‘Vertel mij wat van Scheveningen’ , Den Haag 1998
- Koos Havelaar, “Uitgerookt !”, Haagvaarder 32
- Koos Havelaar, “Herbestemming: De Pijp Scheveningen”, Haagvaarder 76