In de tijd van de ‘Verlichting’ start de onderneming als smederij en rijtuigbouwer. Is het de opkomst van het automobiel waardoor voor deze hofleverancier van rijtuigen het doek valt?
Historisch overzicht
1795 Oprichting van smederij en rijtuigbouwer door Johannes van den Bergh aan de Denneweg
rond 1800 deskundig keurmeester van diligences en huurrijtuigen van stalhouderijen
1825 Zoon Johannes Jacob volgt zijn vader op in de zaak
ca. 1830 Oprichting eigen bedrijfsschool, bekendste leerling M.L. Hermans
1841 Grote uitbreiding van het bedrijf. Bedrijf toen bekend onder de naam J.J. van den Bergh & Zonen
1852 Leverancier rijtuigen van koning Willem III, hofleverancier
1853 Er werken 15 mensen in het bedrijf
1860 Het aantal werknemers is opgelopen tot 52
1866 Inmiddels werken er 70 personen
1875 J.J. van den Bergh overlijdt. Voor de voortzetting van de zaak wordt steun gezocht bij Jacobus Dolman
1878 Het aantal werknemers neemt drastisch af en er zijn in dit jaar nog 25 mensen werkzaam
1880 Uitbreiding van het bedrijf
1882 De oude fabriek wordt afgebroken en het jaar er op verrijst een nieuw complex. Het bedrijf gaat verder onder de naam Koninklijke Rijtuigfabriek Van den Bergh & Dolman aan de Denneweg 116-120 en Nieuwe Schoolstraat 72-79
1895 Viering van het 100-jarig bestaan
ca. 1930 Opheffing van het bedrijf
Afbeeldingen
Locatie(s)
Bronmateriaal
J. Gram, Nederland voorheen en thans, Den Haag 1905
Verslagen Kamer van Koophandel in Gemeenteverslag, 1853-1900