Klein maar sprankelend begonnen, maar uitgegroeid tot een fris geheel met limonade en gazeuse en tevens handelskanaal voor de horeca voor de vruchtensappen van De Betuwe.

Historisch overzicht

1898  Start van de Limonadefabriek Wilson op de hoek van de Nieuwe Haven, Schedeldoekshaven met een productie van mineraalwater en limonade met een afzet voornamelijk in Den Haag en omgeving.

Na 1900  Uitbreiding verkoopgebied tot landelijk met depots in Amsterdam, Rotterdam, Wassenaar, Hasselt en Rosmalen.

1911  De firma behaalt op de industrietentoonstelling in Londen een gouden medaille.

1917  Overname van de fabriek Eureka en de naam wijzigt in Henry Wilson & Co.

1930  Wilson is de eerste in Nederland met een automatische flessenvulmachine, met een productiesnelheid van 3.000 flessen per uur, die tot de oorlog functioneert.
De productie verhuist naar de Stille Veerkade 48. Kort daarop uitbreiding van de expeditie en opslag aan de Schedeldoekshaven.

1933  Start van de productie van vruchtenlimonade.

1940  Aan de  Amsterdamse Veerkade 38 verrijst een eigen fabriek.

1947  Het bedrijf wordt omgezet in een Naamloze Vennootschap.

1948  C.W. Wilson en H. Woudenberg bouwen een verkooporganisatie op, een netwerk met agenten.

Jaren 50  Voor de bediening van dit netwerk zijn er 30 chauffeurs en 250 agenten actief.
Het kantoor bevindt zich aan de Amsterdamse Veerkade 48 waar 50 mensen werken.

1954  Reclameaffiche Wilson Sinas, een ontwerp van de Haagse grafisch vormgever Jan Lavies, met het beeld van een jonge vrouw.

1956  Mis Fris verkiezing georganiseerd door de Nederlandse frisdrankfabrikanten.

1960  250 agenten vertegenwoordigen de firma.

Jaren 60  Begin van grote expansie.

1964  Overstap van een zuiver familievennootschap naar een open vennootschap met aandelen op de beurs (in 1965). De directie wordt versterkt met krachten van buiten de familie.
Wilson fungeert als verkoopkantoor voor de horeca voor de vruchtensappen van de Betuwe. De helft van de winst van Wilson komt uit eigen producten.
De fabriek heeft zeer efficiënte vulinstallaties in een kleine ruimte opgesteld waarmee tot een maximum van 20.000 flessen per uur kan worden afgevuld.
Per jaar gaan er 15 tot 25 miljoen flessen de fabriek uit.
Er zijn plannen om de fabriek te verplaatsen naar buiten Den Haag.

1965  Een flinke omzetstijging tot 4 miljoen gulden.
In Rijen (NB) wordt een oude fabriek aangekocht en de stoominstallatie overgenomen. De panden aan de Amsterdamse Veerkade worden met goede winst verkocht, zodat de verhuis- en aanloopkosten van de verhuizing eruit zijn. Kantoor blijft nog wel in Den Haag.
Wilson komt met een nieuwe frisdrank op de markt, die erg goed loopt. Geschatte verkoop van 1 miljoen flessen per jaar.

1965  Oprichting van Wilson Espanola S.A. voor tonic-water.

1966  Wilson neemt de Limonadefabriek Trio over van de ZHB. Door samenvoeging van de productiecentra komt ruimte vrij voor opslag en expeditie. Wilson wordt ook het verkoopkantoor voor Jaffadrinks (in wegwerpverpakking) van Menken.

1968 De omzet passeert de ƒ 7.250.000,-. Er staan twee volautomatische vulmachines in de fabriek, die 12.000 tot 24.000 flessen per uur kunnen vullen. De introductie van tapinstallaties.

1969  Firma Wilson in de knel. Na diverse mislukte fusiepogingen wordt uitstel van betaling aangevraagd.

 

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

  • Algemeen Handelsblad, 23 juni 1965
  • Algemeen Dagblad, 9 juni 1964 en 19 april 1969
  • P. Zwaal, Frisdranken in Nederland, Rotterdam 1993
  • Zakennieuws, jrg.1, nr. 4, mei 1968, p. 6-11.