Bedrijfsbladen
Contact
Het personeelsblad van kledingmagazijn Peek & Cloppenburg, waarvan helaas slechts één exemplaar beschikbaar is (nummer 40, oktober 1953), geeft een mooi inkijkje in een blad van een groot concern met diverse lokale winkels. In het tijdschrift werden de diverse plaatsen waar zich winkels bevonden ook vermeld bij de betreffende artikelen, Huis en dan volgde de plaatsnaam. Voor Amsterdam werd consequent Huis Dam vermeld. Het blad is gelet op de nummering vermoedelijk in 1947 gestart en verscheen zes keer per jaar. Het is een smal blad, 13,5 x 22 cm, van 40 pagina’s met een harde kaft. Het interieur heeft een wat bruinig papier waarop de tekst in bruin is gedrukt.
De inhoud van Contact, zoals de titel luidt, bestaat uit artikelen van medewerkers uit de diverse filialen. Het openingsartikel op het binnenblad is van de directie en draagt de titel “Van de brug”. Het is duidelijk vanuit de werkgever geschreven en roept op tot enthousiasme en werkkracht. Wat dit nummer betreft draait het om de verwachtingen van jongeren binnen het concern.
Op het achterblad staat onder de kop “Toen las U” de omslag van nummer 10 en een artikel van de directie. Deze tekst ter aanmoediging van de geslaagden voor hun examen is in een nogal belerende schrijfstijl geschreven. Een paar citaten om de sfeer te proeven: “Bedenk echter wel, dat U niet klaar is! Elke verworven kennis vereist onderhoud. Blijft U dus op de hoogte stellen en blijft Uw kennis toetsen… Zonder voldoende zelfkritiek zult U dikwijls Uw neus stoten en vele mensen worden aldus bitter en van wantrouwen vervuld, terwijl de schuld toch zovaak bij hen zelf ligt, omdat ze zichzelf te hoog aanslaan,…”
Een groot deel van het oktobernummer van 1953 is gewijd aan vakantieperikelen, waarvan de redactie een prijsvraag maakte. De lezers wordt opgeroepen om het beste artikel of foto te kiezen. Dit vakantiedeel wordt gevolgd door de puzzle-uitslag en de aankondiging van weer een prijsvraag voor het schrijven van de beste zakenbrief. De winnende brief wordt beloond met ƒ 10,- en plaatsing in Contact. Het tweede gedeelte van het blad heeft een mengeling aan artikelen, waarvan sommige aan de diverse vestigingen in het land zijn gewijd. Zo komt onder de titel “Mogen wij zwijgen?” een ervaren Haagse werknemer, een ‘Thuis-grootwerker’, aan het woord, die oproept om, dat zowel jongeren als ouderen van elkaar moeten leren en daardoor sterker te worden in het kleermakersvak. Uiteraard is er in het blad ook aandacht voor de sport, zoals voetbal en voor personalia.