Wat is dat toch heerlijk een naam te hebben die wat over je beroep zegt. Hoewel Benno Baksteen was piloot… Nee dan maar beter Schuijt bij de beurtvaart.

Historisch overzicht

1845 Oprichting van het beurtvaartbedrijf J & A. van der Schuijt door Johannes en Abraham van der Schuijt in ‘s-Hertogenbosch. Zij varen op Rotterdam.

1862 Een nevenvestiging in Rotterdam.

1885 De tweede generatie neemt het roer in de zaak over.

1895 De firma heeft 9 stoomboten en 4 lichterschepen in bezit met een totale waarde van ƒ 112.000,=.

Tussen 1895 en 1910 worden diverse beurtvaartdiensten op andere steden overgenomen en het bedrijf groeit verder uit.

Rond 1910 Diverse dienst op en van Den Haag worden overgenomen en er komt ook vestiging in Den Haag.

1912 Vestiging aan de Fijnjekade in de nieuwe Beurtvaarthaven in de Laakhaven

1917 Ook een vestiging aan de Goudriaankade. Er zijn in totaal 18 kantoren van het bedrijf in Nederland.

1917 De firma beschikt over 78 stoomschepen en 33 sleepboten en lichters met een inhoud van 12.000 ton en een waarde van 1½ miljoen gulden.

1923 De familiebanden zijn verbroken en de firma wordt omgezet in de N.V. J. & A. van der Schuyt’s Stoombootrederij.

1930 De naam wijzigt opnieuw: N.V. Reederij Van der Schuyt met als doel een scheepvaartrederij en expeditiebedrijf.

1940-45 De oorlogsjaren zijn dramatisch voor het bedrijf, schade tijdens het bombardement van Rotterdam en vordering van veelschepen later.

1946 Diverse bedrijven worden samengevoegd onder de naam Van der Schuyt

1948 Naamswijziging in: Van der Schuyt-Van der Boom-Stanfries Reederij N.V

1972 De vennootschap wordt omgezet in een besloten vennootschap.

1978 Op 11 december 1978 zijn de statuten van de vennootschap opnieuw vastgesteld en isde naam gewijzigd in “Damco Transport Nederland B.V.”

1988 De aandelen van de vennootschap komen in handen van de Koninklijke Nedlloyd Groep N.V. en bij acte van 11 juli 1988 is de naam gewijzigd in “Nedlloyd Road Cargo B.V.”

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal