De carrosseriebouwer zit in de Wagenstraat, en als hij dan uit wil breiden met onder anderen een wagenmakerij verlaat hij de Wagenstraat. En naar Rijswijk verhuist hij ook al niet.
Historisch overzicht
1843 Barend Teunis van Rijswijk (1819-1874) start een zadelmakerij aan het Buitenhof. Hij handelt ook in tweedehands rijtuigen.
1857 Het bedrijf verhuist naar de Eerste Wagenstraat 20 waar ook ruimte is voor 5 á 6 rijtuigen voor de verkoop.
1871 Hofleverancier van koningin Sophie.
1882 Leverantie van een galarijtuig aan de kroonprins aan het hof van Soerakarta.
1892 Van Rijswijk introduceert het elektrisch licht in zijn rijtuigen.
1895 Hinderwetvergunning aanvraag voor de oprichting van een smederij aan de Wagenstraat 20A.
1898 Het bedrijf biedt rijtuigwielen aan met rubberen luchtbanden van Dunlop.
1899 Hofleverancier van koningin Wilhelmina.
1900 Het eerste koetswerk voor een auto, een Peugeot, wordt geleverd voor de familie Venema.
1903 In de wintermaanden staan er automobielen van Verweij & Lugard in de showroom van Van Rijswijk.
1909 levering van een omnibus voor paleis Het Loo.
1911 Een koninklijke opdracht voor de opbouw van een carrosserie op het chassis van de Spijker 25 H.P.
1920 Van Rijswijk verhuist naar Voorburg en vindt onderdak aan de Van Alphenstraat 63-64. De fabriek bestaat uit een schilderswerkplaats, wagenmakerij, magazijn, afstelplaats, montagewerkplaats, beklederij, tekenkamer en kantoor.
1931 Wordt vergunning verkregen tot de aanleg van een benzinebewaarplaats met benzinepomp (Shell).
1987 De firma beëindigt haar activiteiten.
Afbeeldingen
Locatie(s)
Bronmateriaal
- L. van Adrichem, “B.T. van Rijswijk & Zonen: Carrosseriebouwer”, Haagvaarder, jrg, 6, nr. 20
- www.conam.nl
- https://www.hippomobielerfgoed.nl/2020/van-rijswijk/