Dat zijn nog eens reuzen; maar wat zijn er veel geveld! Voor een schoorsteen zijn aparte stenen nodig, radiaalstenen. De schoorsteenbouwer had een eigen fabriek voor deze stenen.
Historisch overzicht
ca. 1895 Bernard Laurens de Ridder start samen een agentschap voor de Belgische firma Max Ferbeek.
1901 De Ridder laat een eigen schoorsteenfabriek bouwen in Oegstgeest.
1902 De Ridder gaat een vennootschap aan met Ferbeek en vestigt zich aan de Stationsweg 119(157). De firma is in staat om fabrieksschoorstenen te bouwen hoger dan 50 m.
1903 De Ridder & Co gaat zelfstandig verder.
1926 C. Sweris volgt De Ridder op als directeur. Later opgevolgd door H. Sweris.
1985 Na overlijden van H. Sweris wordt het bedrijf overgenomen.
Afbeeldingen
- Reclame vloeiblad firma De Ridder, ca. 1910.
- Voorbeelden van fabrieksschoorstenen van de firma De Ridder op het terrein van de gasfabriek Trekvlietplein, 1907.
- Bedrijfscatalogus van Ferbeck & De Ridder, kort daarop alleen De Ridder, met voorbeelden van schoorstenen in Nederland en in het buitenland, ca. 1903
- Detail van een radiaalsteen met firmanaam afkomstig van de schoorsteen van het Juliana Kinderziekenhuis in Den Haag.
- Emaille reclamebord van De Ridder, die op een fabrieksschoorsteen werd bevestigd, jaren 30.
- De voormalige vestiging van firma De Ridder fabrieksschoorsteenbouw, jaren 80.
- De Stationsweg, de locatie waar de firma De Ridder enige tijd was gehuisvest, 1979.
Locatie(s)
Bronmateriaal
- A. Barnard, “Onder de rook van Den Haag”, Haagvaarder, jrg. 4, nr. 13
- A. Barnard, Fabrieksschoorstenen in Nederland, Hardenberg 2017