Voor Haagse ‘Tram-fanaten’ is Pennock vast geen onbekende. Autoliefhebbers zijn Pennock vast allang vergeten. Onze bron laat mooi zien hoe de ‘koetsjes’ langzaam veranderen in ‘heusche automobielen’.
Historisch overzicht
1849 Johannes Jacobus Pennock Lzn op 4 augustus geboren.
1884 De Firma Pennock, rijtuigbouw, wordt opgericht. Timmerman Jan Pennock bouwt koetsen van hoogwaardige kwaliteit voor onder andere Landauers en calèches.
Het bedrijf wordt, na het overlijden van Jan Pennock, voortgezet door zijn zoon Piet Pennock.
1886 Voortzetting bedrijf Jacob van den Bergh aan het Bleijenburg 4-14 onder de naam Pennock.
Het bedrijf bouwt paardentram materieel en later ook autobussen.
1900 Bouw stoomomnibus voor de lijn Den Haag-Wassenaar en start van de carrosseriebouw voor het Belgische automobielbedrijf FN. De chassis worden per spoor op het terrein van Pennock aangeleverd.
1903 De firma verhuist naar de Binckhorstlaan 2.
1952 Levering Austin Sheerline (Princes) aan het Nederlandse Koninklijke Huis.
Er komt een eind aan het arbeidsintensieve product van Pennock dat met een hoge prijs gepaard gaat, maar ook doordat de autofabrikanten steeds vaker op een zelfdragende carrosserie overgaan.
1954 Liquidatie van het bedrijf na overlijden van directeur Pennock.
Afbeeldingen
Locatie(s)
Bronmateriaal
- H. Pennock en W van Wezel, “Haags stijlvol koetswerk, van Carrosseriefabriek P.J. Pennock”, Haagvaarder, jaargang 20, nr. 78, augustus 2013
- www.conam.nl