Vele Hagenaars en toeristen uit binnen- en buitenland zien, zonder het te weten, het prachtige werk van deze meubelfabriek. De zaak ging ten onder; een deel van de producten letterlijk!
Historisch overzicht
1822 Hermanus Pieter Mutters start aan de Molenstraat een meubelmakerij.
1863 De firma wordt koninklijk.
1864 Mutters opent een winkel aan de Kneuterdijk.
1866 Bouw van een nieuwe fabriek aan Piet Heinplein.
1868 De eerste stoommachine van 6 pk wordt in gebruik genomen. Het jaar erop volgt een tweede stoommachine van 12 pk.
1871 Uitbreiding met magazijn aan de Piet Heinstraat.
1875 Inzending voor de Nationale tentoonstelling van hedendaagse kunst, fabriek- en handwerknijverheid wordt met goud bekroond.
1900 Uitbreiding van de fabriek door verhoging met een etage.
1903 De fabriek heeft inmiddels 170 personeelsleden. De stoomzagerij wordt uitgebreid.
1904 Nieuwe stoommachine van 60 pk wordt in gebruik genomen en er wordt een begin gemaakt met de elektrificatie van het bedrijf door plaatsing van een dynamo.
1907 Er worden elf elektrische werktuigen aangekocht en geplaats.
De winkel aan de Kneuterdijk wordt gesloten.
1911 Aan het Piet Heinplein wordt een representatief magazijn met toonzalen gebouwd in de stijl van het Mauritshuis.
1914 Uitbreiding van de fabriek aan de Trompstraat naar ontwerp van architect Joh. Mutters met assistentie van de jonge architect Jan Wils.
1939 Deelname aan de wereldtentoonstelling in New York.
1966 Viering van het 150-jarig bestaan.
ca. 1970 Meerderheid van de aandelen komen in handen van het Rotterdamse meubelbedrijf H.H. de Klerk en Zonen.
1974 Opheffing van de firma Mutters.
Producten
1851 corps-de-bibliothรฉque voor baron van Westreenen van Tiellandt
1863 inrichting Prinsenkwartier in paleis Noordeinde
1869 inrichting corps-de-logis paleis Het Loo in Apeldoorn.
scheepsinrichtingen, zoals vierde stoomschip van de Holland Amerikalijn (HAL).
1894 inrichting koninklijke wachtkamer station Hollands Spoor Den Haag.
1895 inrichting Zilverkamer en de Kleine Eetkamer.
1903 inrichting koninklijke spoorwegrijtuigen.
1907 meubilering nieuwe kantoorgebouw van de Gist en Spiritusfabriek in Delft.
1910 inrichting van enkele hutten van de Titanic.
1912 diverse onderdelen voor de bouw van het Vredespaleis.
1923 eerste vliegtuiginterieur, een Fokker F III, gevolgd door het interieur van de Fokker F.VII.
1926 diverse onderdelen van de Haagse Bijenkorf.
1932 meubilair voor de OLVEH aan de Kortenaerkade.
Afbeeldingen
- Op deze locatie aan de Molenstraat startte de firma Mutters in 1822, ca,. 1910.
- Vooraan het pand van H.P. Mutters & Zn. aan de Kneuterdijk 4A, in ameublementen, ca. 1875.
- Piet Heinplein, hoek Trompstraat, binnenplaats van de meubelfabriek van Mutters, ca. 1900.
- Piet Heinplein (rechts) hoek Trompstraat, meubelfabriek van Mutters, 1901.
- Piet Heinstraat 13, de Koninklijke Nederlandse Meubelfabriek H.P. Mutters en Zn. N.V.
- Meubilair voor het schip de Titanic, 1911
- Knielbank voor koningin Wilhelmina en prins Hendrik, vervaardigd door de Koninklijke Nederlandse Meubelfabriek H.P. Mutters en Zoon, ca. 1910.
- Meubels en interieurs vervaardigd door de Koninklijke Nederlandse Meubelfabriek H.P. Mutters en Zoon voor de Titanic, 1911.
- Meubels vervaardigd door de Koninklijke Nederlandse Meubelfabriek H.P. Mutters en Zoon, ca. 1910.
- Hutten van het schip de Titanic, ingericht door de Koninklijke Nederlandse Meubelfabriek H.P. Mutters en Zoon, 1911.
- Hutten van het schip de Titanic, ingericht door de Koninklijke Nederlandse Meubelfabriek H.P. Mutters en Zoon, 1911.
- Hutten van het schip de Titanic, ingericht door de Koninklijke Nederlandse Meubelfabriek H.P. Mutters en Zoon, 1911.
- KLM-vliegtuig De Adelaar, waarvan het interieur is vervaardigd door de Koninklijke Nederlandse Meubelfabriek H.P. Mutters en Zoon, ca. 1930.
- Het interieur van het vliegtuig van Prins Bernhard werd door Mutters vervaardigd en ingebouwd, jaren 50.
- Een meubelmaker van Mutters op de vliegtuigtrap van het vliegtuig van Prins Bernhard waarvan het interieur door Mutters werd vervaardigd en ingebouwd, jaren 50.
- De afdeling bekleding van meubilair in de Muttersfabriek aan het Piet Heinplein, 1966.
- Piet Heinplein, hoek Anna Paulownastraat, de Koninklijke Nederlandse Meubelfabriek H.P. Mutters en Zn. N.V.; ontwerp van architect Joh. Mutters Jr. uit 1910, 1960
- Vrachtwagen met reclame van de firma Mutters, jaren 40.
- De uitbreiding uit 1914 aan de Trompstraat 1-5 van architect Mutters en assistent Jan Wils, 1981.
Locatie(s)
Bronmateriaal
- T.M. Eliรซns en A.J. van Scherpenzeel, Koninklijk goedgekeurd Horrix en Mutters. Twee Haagse meubelfabrikanten, Zwolle/Den Haag, 2010
- K. Havelaar, “Het laatste gebouw van Mutters”, Haagvaarder 104