Heb je je wel eens afgevraagd waar al die mooie houten haringtonnetjes vandaan kwamen? Knoester zorgde ervoor. Knoester? Dat was toch een rederij, met wel 6 zeilschepen?
Historisch overzicht
1894ย Oprichting kuiperij door Karel Jacobus Knoester.
1900ย Uitbreiding met een rederij.
1923ย Rederij verplaatst naar Vlaardingen tot jaren 30; daarna terugkeer naar Scheveningen. De kuiperij werd groot in de Vuurbaakstraat die tot WOII hier gevestigd bleef. De vloot van Knoester in Vlaardingen omvatte 12 zeil- en 1 motorlogger.
1924ย Vennootschap met Jasper Knoester en Pieter Knoester.
1934ย Uitbreiding vennootschap met Carel Knoester en Willem Knoester.
Jaren 40ย Na WOII nieuw bedrijf opgestart in Koppelstokstraat 75/87/89/91.
Tussen 1955-1970ย In de Koppelstokstraat worden tussen de 50.000 en 100.000 haringtonnen geproduceerd.
Afbeeldingen
- Luchtfoto van de Koppelstokstraat en omgeving met links het bedrijf Knoester. Goed zichtbaar is de opslag van de tonnen.
- De opslag van de gereedgekomen tonnen op het binnenterrein van Knoester.
- Interieurfoto van het bedrijf aan de Koppelstokstraat.
- Reclame aan de gevel van het pand van Knoester aan de Koppelstokstraat.
- Reclamefolder van de firma Knoester.
- Het bedrijfspand van Knoester met de naam op de metalen schoorsteenpijp. jaren 70.
- Plattegrond van de kuiperij aan de Vuurbaakstraat , 1922.
- Eerste haven, ter hoogte van de doorgang naar de buitenhaven, gezien naar de vuurtoren. Op de voorgrond liggen bomschuiten en zeilloggers gereed om uit te varen; o.a. de SCH 82 ‘De Vier Gezusters’ van rederij Jasper Knoester, schipper Pieter Ros.
- Een lange rij bomschuiten ligt voor anker op de vloedlijn, geheel vooraan de SCH 198 ‘Pieter Knoester’ van rederij P. Knoester Jr.
- In de kuiperij met Karel Knoester, voorman Jan Harteveld en Willem en Willem Hendrik Knoester.
Locatie(s)
Bronmateriaal
Haags Gemeente Archief; archieftoegang 1126-01.