Eind 19e eeuw zijn het de Engelsen die op het continent aan de ‘tramway’ timmeren en zowel in Brussel als in Den Haag de tram introduceren.

Historisch overzicht

1864  Oprichting The Dutch Tramway Company (DTC).

1866  Verlening interlokale concessie Den Haag-Delft, geëxploiteerd door de Algemeene Nederlandsche Railroute Maatschappij (ANRM).

1867  Oprichting Haagsche Tramway Maatschappij (HTYM).

1873  Overname tramlijnen door Eduard Otlet c.s., een Belgisch tramondernemer.

1887  Overname concessie TH door Haagsche Tramweg Maatschappij (HTM). Paardentram naar Delft vervangen door stoomtram.

1890  Eerste elektrische tram op accu’s.

1904  Eerste Haagse tram voorzien van tractie via bovenleiding.

1907  Laatste paardentramlijn onder de bovenleiding.

1924  De eerste HTM-bussen rijden door de stad. De HTM heeft dan 10 bussen. De jaren daarna volgen er meer. Op de tramlijn Den Haag-Delft worden de stoomtrams vervangen door elektrische trams.

1927  Oprichting van de gemeentelijke NV Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg-Maatschappij. (HTM). De particuliere ‘oude’ HTM wordt vernoemd tot NV Haagsche Buurtspoorwegen

1932  Opening HTM-busgarage aan de Viaductweg / Fruitweg

1949  Eerste moderne PCC-car in dienst gesteld.

1965  Laatste vooroorlogse houten trams buiten dienst. Gehele dienst nu uitgevoerd met PCC’s

1981  Eerste serie gelede Thyristor-chopper tram in dienst gesteld (serie 3001-3100).

1989 Opening Haags Openbaar Vervoer Museum in de tramremise Frans Halsstraat.

1993 Laatste PCC buiten dienst

2002-2005  Uit Hannover afkomstige tramserie TW 6000 ingezet op lijn 11.

2006  Start Randstadrail (Den Haag-Zoetermeer en Den Haag-Rotterdam) met de serie 4000 (RegioCitadis).

2015  Eerste Avenio tram (serie 5001-5070) op lijn 2 in dienst gesteld.

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

  • M. van der Toorn, Lijnenspel. 150 jaar tram in de Haagse regio, Den Haag 2014
  • Honderd jaar hoogspanning HTM
  • Website HTM
  • M. Snuverink, “HTM Remise Frans Halsstraat”, K. Havelaar (red), Nieuw in Oud 20 jaar herbestemming Haags industrieel erfgoed, Den Haag 2013, p. 102-107.
  • H. Klomp, “Busgarage HTM Viaductweg”, in K. Havelaar (red), Nieuw in Oud 20 jaar herbestemming Haags industrieel erfgoed, Den Haag 2013, p. 108-112.
  • K. Havelaar, “Werken voor de nieuwe infrastructuur”, in K.Havelaar en M. Teunissen, Adam Schadee, Groote zoon van de stad. Stadsarchitect Den Haag 1891-1927, Zutphen 2016, p. 44-63.