Dat het goed gaat met de beurtvaart blijkt wel uit het prachtige bedrijfspand dat in 1912 wordt gebouwd. Uiteindelijk nemen vrachtauto en bus/trein de โvrachtโ over.
Historisch overzicht
Ca. 1890ย De firma Frijlink & Van Putten vestigt zich aan de Dunne Bierkade. Het bedrijf onderhoudt een beurtvaartverbinding tussen Den Haag en Rotterdam.
1912 Frijlink & Van Putten vraagt als รฉรฉn van de eerste beurtvaartondernemers een vergunning aan voor de bouw van een bedrijfspand in de Laakhaven aan de Leeghwaterkade 8-12.
Beurtvaartondernemers moesten voor 1913 het centrum van Den Haag verlaten en met hun bedrijf naar de nieuwe Laakhaven verhuizen.
1913 Het nieuwe bedrijfscomplex wordt betrokken.
ca.1924ย De firma is overgenomen en leeft verder onder de naam M.Lindenburg voorheen Frijlink & van Putten met nog dezelfde vaartverbinding
Afbeeldingen
- Leeghwaterkade met pand Frijlink & Van Putten met muurreclame en metalenreclame op het dak.
- Vanaf de Fijnjekade zicht op de Leeghwaterkade met Frijlink & Van Putten middenin.
- Een paard en wagen van Frijlink & Van Putten aan een Rotterdamse kade.
- Gevelsteen met beurtvaartboot.
- Gevelsteen boven het kantoor
- Gevelsteen boven de ingang naar de remise voor de paard en wagens van het bedrijf.
- In top van de gevel prijkte zowel het Haagse als het Rotterdamse wapen, de stad waar de firma op voer.
- Het pand van de firma Frijlink en Van putten voor de sloop in 1989
- Het voormalige beurtvaartpand van Frijlink & Van Putten.
- Leeghwaterkade, met links beurtvaartbedrijf Hoogenraad en Wesselo en rechts Frijlink en Van Putten.
- De achterzijde van het complex aan de Leeghwaterstraat met opslag en hooizolders.
- Een krantenadvertentie waaruit duidelijk wordt dat de firma onder een andere naam opereert, 1924.
Locatie(s)
Bronmateriaal
- J.J. Havelaar, De Laakhaven. Een beeld van een Haags industrielandschap, den Haag 1991 (VOM-reeks 1991-5)
- Scheepvaart, 27 oktober 1924