In de tijd van de ‘Verlichting’ start de onderneming als smederij en rijtuigbouwer. Is het de opkomst van het automobiel waardoor voor deze hofleverancier van rijtuigen het doek valt?

Historisch overzicht

1795 Oprichting van smederij en rijtuigbouwer door Johannes van den Bergh aan de Denneweg

rond 1800 deskundig keurmeester van diligences en huurrijtuigen van stalhouderijen

1825 Zoon Johannes Jacob volgt zijn vader op in de zaak

ca. 1830 Oprichting eigen bedrijfsschool, bekendste leerling M.L. Hermans

1841 Grote uitbreiding van het bedrijf. Bedrijf toen bekend onder de naam J.J. van den Bergh & Zonen

1852 Leverancier rijtuigen van koning Willem III, hofleverancier

1853 Er werken 15 mensen in het bedrijf

1860 Het aantal werknemers is opgelopen tot 52

1866 Inmiddels werken er 70 personen

1875 J.J. van den Bergh overlijdt. Voor de voortzetting van de zaak wordt steun gezocht bij Jacobus Dolman

1878 Het aantal werknemers neemt drastisch af en er zijn in dit jaar nog 25 mensen werkzaam

1880 Uitbreiding van het bedrijf

1882 De oude fabriek wordt afgebroken en het jaar er op verrijst een nieuw complex. Het bedrijf gaat verder onder de naam Koninklijke Rijtuigfabriek Van den Bergh & Dolman aan de Denneweg 116-120 en Nieuwe Schoolstraat 72-79

1895 Viering van het 100-jarig bestaan

ca. 1930 Opheffing van het bedrijf

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

J. Gram, Nederland voorheen en thans, Den Haag 1905

Verslagen Kamer van Koophandel in Gemeenteverslag, 1853-1900