Het begint met een opleiding werktuigbouwkunde, maar al ras volgt een vertegenwoordiging in motorrijwielen en zijspanwagens. Dolk rijdt ook motorraces. Later komt er de bladverenproductie bij.
Historisch overzicht
1893Â Geboorte in Den Haag van Hendrik Cornelis Dolk, zoon van Martinus Dolk, ondernemer.
1910 – 1916Â Dolk behaalt het diploma 5-jarige HBS en studeert vervolgens Werktuigbouw aan de TH Delft
1916Â Vanuit zijn woonhuis, Pletterijkade 13, presenteert Dolk zich als vertegenwoordiger van motorrijwielen, buitenboordmotoren, typemachines en Dolky-zijspanwagens
1917Â Dolk vraagt toestemming voor het plaatsen van een 5 PK elektromotor voor zijn in aanbouw zijnde pand hoek Pletterijkade/Scheldestraat, genaamd Excelsior-House.
Ondertussen gaat hij daar motoronderdelen en toebehoren maken.
1919Â Dolk begint races voor motorrijwielen te organiseren, veelal op Houtrust. Daarnaast is hij daarbij ook deelnemer en breidt hij zijn pand aan de Scheldestraat 2-4-6 uit met een smederij en autogeenlasinrichting.
1920Â De onderneming wordt voortgezet als H.C. Dolk’s Handelmaatschappij en de zaak verhuist naar de Korte Houtstraat 27a. Het bedrijf begint (blad)veren te produceren.
1921Â Dolk verkoopt ook motoren van de merken Martinsyde, Gillet en Metro Tyler.
1923Â De productie met zijspanwagens voor motoren start.
1924Â Dolk wordt namens het Haags Gemeentebestuur inspecteur van alle in Den Haag gebruikte autobussen. Hij treedt vaak op in de rechtbank als getuige/deskundige.
Dolk verkrijgt in erfpacht een terrein naast zijn bestaande pand voor uitbreiding. Het bedrijf is nu gevestigd aan de 1e van der Kunstraat 7 en produceert o.a. (blad)veren en zijspanwagens.
1928Â Dolk wint, als lid van de driemansploeg met F.N.-motoren, de meerdaagse Demanceau-Bekerrit.
1929Â De firma krijgt toestemming om op de naastgelegen grond het bedrijf uit te breiden.
1931Â Dolk is hoofdagent voor Baltic Steel Work in Sheffield. Het staal wordt per spoor tot aan de voordeur van het bedrijf aangevoerd.
1950Â Het bedrijf viert haar 30-jarig jubileum tezamen met de opening van een nieuw gebouw aan de Laakweg 36 (sinds 1958 Mercuriusweg 31).
1965Â Plaatsing van een volautomatische draadsnijmachine.
1970Â Het bedrijf wordt overgenomen door de firma Weweler in Apeldoorn, sinds 2001 onderdeel van de VDL-groep in Eindhoven. Weweler had al sinds 1954 een filiaal in Den Haag.
Afbeeldingen
- Aan de Pletterijkade, hoek Scheldestraat lag het begin van de firma.
- Het voormalige bedrijfspand van Dolk aan de Korte Houtstraat in 1962.
- Reclame voor Dolky zijspanwagens, 1922.
- De vestiging, links in de hoek, van Dolk in de Laakhaven, 1939.
- 1e van der Kunstraat nr. 7 het bedrijfsgebouw van de firma H.C. Dolk, ca. 1930.
- Reclame voor de autoveren, jaren 30.
- 1e van der Kunstraat 7, bedrijfsgebouw van de firma H.C. Dolk, bladverenfabriek, ca. 1930.
- Naar aanleiding van de uitbreiding van de werkplaats kreeg Dolk publiciteit,1931.
- Beschrijving van het productieproces van de veren, 1931.
- Briefhoofd van de firma Dolk 1942.
- Viering van het 30-jarig bestaan en opening nieuwe fabriek in de Binckhorst, 1950.
- Komeetweg, bij de Saturnusstraat. Ten tijde van de foto (tot in 1958) heette de straat Laakweg; rechts Laakweg 24, 1952.
Locatie(s)
Bronmateriaal
- Gemeentebestuur 1937-1952, bnr. 0610-01, Hinderwetvergunning, inv.nr. 2377 (HGA)
- Archief Hinderwet en Wet Milieubeheer gemeente Den Haag, 1873 – 2011 (HGA)
- https://conam.info/images/stories/Excelsior_House.pdf
- C. Rehorst, Jan Buijs, architect van De Volharding, Den Haag 1983