Bedrijfsbladen
Siemens Schakels
In het eerste nummer van Siemens Schakels dat in 1940 verscheen onder auspiciën van de ‘Haagsche Ontspanningsvereniging Siemens’, de huidige Siemens Personeelsvereniging, schreef de ‘vereeniging’ het volgende:
“Wij stellen ons voor U eenmaal per maand iets mede te delen over de resultaten van onze sportvereenigingen, over vergaderingen en besluiten van het Bestuur, over excursies en ontspanningsavonden. Van tijd tot tijd zullen wij iets verhalen uit de geschiedenis van onze firma en het Siemens concern; opstellen van socialen aard zullen Uw aandacht vragen Onze huisvrouwen, die electrisch koken, zullen in het maandblad recepten vinden; zij kunnen een overbodig geworden wieg te koop aanbieden of een tweedehandsch camera verwerven”. Dit uitgebreide citaat laat goed de hoeveelheid van aspecten zien, die in bedrijfsbladen aan bod kunnen komen. Dat maakt ook dat deze tijdschriften een interessante bron zijn voor (bedrijfs)historisch onderzoek.
Een groot vraagteken sierde de voorkant van de eerste uitgave van het maandblad. Men had immers nog geen naam? Door middel van een prijsvraag onder de medewerkers trachtte men tot een juiste benaming te komen. Er was een respons van 34 personeelsleden, die hun best deden een aansprekende titel te verzinnen. Tijdens een vergadering werd uiteindelijk voor de naam Siemens Schakels gekozen, de titel die het blad nog steeds siert.
Overigens is de term Schakels een vaker voorkomende titel als het om bedrijfsbladen gaat. De bekendste daarvan in het Haagse is Sierkan Schakels.
In die eerste tijd werd Siemens Schakels voor en door de personeelsvereniging gemaakt. Later nam een aantal vrijwilligers de redactie op zich, maar de eerste 30 jaar bleef het, zoals de ondertitel vermeldde, een “periodiek van de Siemens Personeelsvereniging”.
Langzaam maar zeker werd het verenigingsblad steeds meer een blad voor alle medewerkers. In de jaren 70 kwam Siemens Schakels onder de hoede van de afdeling Voorlichting. Er kwam een professionele redactie, de artikelen werden uitgebreider en er kwamen steeds meer onderwerpen aan de orde. Vandaag de dag voeren algemene bedrijfsartikelen, nieuws, interviews en achtergrondinformatie de boventoon.