We hebben toch de driekleur in Nederland? Ja, maar in Zuid-Afrika zijn het er vier en daar wordt op gedoeld! En de vouwfiets is niets nieuws en โ€˜tupperware- verkoopstrategieรซnโ€™ ook niet.

Historisch overzicht

1890ย  Oprichting fa.Veenstra & Co door Nanne Veenstra.

1897ย  Veenstra start een uitgeverij en wordt o.a. uitgever van het literaire tijdschrift De Nieuwe Gids en later ook van radio-technische boeken van Jan Corver.

1900ย  Eigenaar deponeert t.b.v. rijwielproductie het merk ‘De Vierkleur’. Werkplaats Franklinstraat 33-39.

1902ย  Opdracht tot levering partij opvouwbare en niet opvouwbare rijwielen t.b.v. alle regimenten vestingartillerie en leger in Oost Indiรซ.

1904ย  Hoofdkantoor verplaatst van Koningin Emmakade 111 naar de fabriek in de Franklinstraat.

1905ย  Naamsverandering naar NV Rijwielfabriek De Vierkleur.

1905ย  Aanvang bouw rijwielfabriek op hoek Laan van Meerdervoort, Edisonstraat en Fahrenheitstraat.
Architect J.Godee.

1906ย  Officiรซle opening fabriek op 16 juni.

1906ย  In november bedraagt de productiecapaciteit 10.000 rijwielen per jaar. Bedrijfsoppervlak 1400 m.

1907ย  Deelname aan de tentoonstelling voor Automobielen en Rijwielen in de Dierentuin.

1912ย  Overname bedrijf door grossier J.F.Smits uit Rotterdam.

1913ย  Brand in de werkplaats.

1917ย  Verkoop fabriek.

1930ย  De uitgeverij wordt verkocht.

Afbeeldingen

Locatie(s)

Bronmateriaal