We hebben toch de driekleur in Nederland? Ja, maar in Zuid-Afrika zijn het er vier en daar wordt op gedoeld! En de vouwfiets is niets nieuws en ‘tupperware- verkoopstrategieën’ ook niet.
Historisch overzicht
1890 Oprichting fa.Veenstra & Co door Nanne Veenstra.
1897 Veenstra start een uitgeverij en wordt o.a. uitgever van het literaire tijdschrift De Nieuwe Gids en later ook van radio-technische boeken van Jan Corver.
1900 Eigenaar deponeert t.b.v. rijwielproductie het merk ‘De Vierkleur’. Werkplaats Franklinstraat 33-39.
1902 Opdracht tot levering partij opvouwbare en niet opvouwbare rijwielen t.b.v. alle regimenten vestingartillerie en leger in Oost Indië.
1904 Hoofdkantoor verplaatst van Koningin Emmakade 111 naar de fabriek in de Franklinstraat.
1905 Naamsverandering naar NV Rijwielfabriek De Vierkleur.
1905 Aanvang bouw rijwielfabriek op hoek Laan van Meerdervoort, Edisonstraat en Fahrenheitstraat.
Architect J.Godee.
1906 Officiële opening fabriek op 16 juni.
1906 In november bedraagt de productiecapaciteit 10.000 rijwielen per jaar. Bedrijfsoppervlak 1400 m.
1907 Deelname aan de tentoonstelling voor Automobielen en Rijwielen in de Dierentuin.
1912 Overname bedrijf door grossier J.F.Smits uit Rotterdam.
1913 Brand in de werkplaats.
1917 Verkoop fabriek.
1930 De uitgeverij wordt verkocht.
Afbeeldingen
Locatie(s)
Bronmateriaal
- H. Klomp, “Nanne Veenstra, zeer ondernemend!”, Haagvaarder 67
- H. Klomp, “Nanne Veenstra, ondernemer”, Jaarboek Die Haghe, 2011, p. 83-103.
- http://www.rijwiel.net/vierkl_n.htm