Twee jonge ambitieuze directeuren maken in de Scheveningse haven een vliegende start om enkele jaren later te vertrekken naar de immer markante ‘locatie met de klok’ aan de snelweg.
Historisch overzicht
1926 Oprichting door F.W. Bakker en B. Star van de firma aan de Vissershavenweg 58-59. Star is de technische drijvende kracht van het bedrijf met ervaring opgedaan bij kranenbedrijf Figee in Haarlem.
De firma opent een bijkantoor aan de Rozengracht in Amsterdam voor montage en onderhoud.
Het productassortiment bestaat uit liften, lieren, kranen, transporteurs, glijgoten en betonstorttorens.
8 maart 1929 Het bedrijf vraagt bij de gemeente Stompwijk een vergunning aan voor de bouw “eener machinefabriek met bijkomende ruimten aan de Westvlietweg 62”. Tot 1996 blijft deze locatie de hoofdvestiging.
1930 Betonstortinstallatie met bouwliften geleverd voor de aanleg van de Afsluitdijk.
1931 Einde van het directeurschap van F.W. Bakker.
1930-45 De liften worden een steeds belangrijker product voor het bedrijf, zowel goederen- als personenliften en de schachten.
1944 Star treedt terug uit het bedrijf en wordt opgevolgd door J. Vos, die aanblijft tot 1947.
1947-51 Starlift onder toezicht van Nederlands Beheerinstituut o.l.v. S. van der Bij.
1958 60 liftinstallaties gebouwd en 1.000 liften in onderhoud.
1959 Dé (Dingeman) Stoop koopt de zieltogende fabriek als gevolg van fraude waarvoor de toenmalige directeur in 1958 werd veroordeeld. Het bedrijf bereikt weer een opgaande lijn met 135 werknemers, waarvan 75 in de fabriek werken.
1960 Productie van 150 liften
15 maart 1963 Het eerste nummer van het bedrijfsblad De kooi verschijnt en zal tot december 2004 bestaan.
1963 De eerste flatliften geproduceerd, standaard lift voor 300 kg. In Maarssen wordt een deel van de productie ondergebracht.
1964 Overname van KIZ in Thorn. Starlift vertegenwoordiger voor Nederland van Rathgeber roltrappen.
1966 Uitbreiding van de fabriek in Leidschendam gestart. De eerste stoeltjesliften verkocht.
11 december 1966 Een grote uitslaande brand legt de fabriek met een bedrijfsoppervlakte van 2.600 m² in de as. Nog diezelfde dag betrekt de staf van het bedrijf onder leiding van directeur Stoop een zaal van Hotel Canterbury te Voorburg om het herstel van Starlift ter hand te nemen. Terwijl het fabriekspersoneel in Voorburg als opruimdienst fungeert, zorgen de nevenfabrieken in Maarssen en Thorn voor de toelevering naar de montagewerkplaatsen. De fabriekshal, die op het tijdstip van de brand in aanbouw is, wordt versneld afgebouwd en op 27 mei 1967 in gebruik genomen.
Starlift had op dat moment 225 personeelsleden en maakte hoofdzakelijk liften en roltrappen.
1967-68 Nieuwe bijkantoren in Groningen, Rotterdam en verder de bestaande kantoren Amsterdam en Heerlen.
1968 Verkoop van 350 liften. Einde van de productie handliften.
1970 Aantal verkochte liften opgelopen tot 450. Export naar Duitsland. Overname van de liftenafdeling van het Rotterdamse kranenbedrijf Hensen.
1973 De nieuwe huisstijl geïntroduceerd, de ‘lift met vleugels’ wordt daarmee vervangen. Het eerste jaar dat Starlift volleybalvereniging Blokkeer sponsort.
In dit jaar zijn er 400 werknemers verdeeld over diverse vestigingen.
1976 Starlift koopt na het failliet van Enkes in 1975 het naastgelegen terrein en de gebouwen. Daarmee verdubbeld het bedrijf zijn oppervlakte.
1980 Productie van 700 liften.
1989 Starlift verkocht aan de Finse multinational Kone.
1990 Dé Stoop neemt afscheid als directeur van het bedrijf en wordt opgevolgd door J.W. Hoving. Productie van 950 liften en 14.000 in onderhoud.
1997 De laatste productievestiging in het Limburgse Thorn sluit haar deuren. De laatste productie verlaat Nederland. De locatie Westvlietweg is door het bedrijf verlaten. Kone betrekt in dit jaar een nieuw kantoorcomplex in Forepark.
Afbeeldingen
Locatie(s)
Bronmateriaal
J.J. van der Meer, In de lift. 80 jaar geschiedenis van Starlift, Kone Starlift en Kone in Nederland, Den Haag 2007.