Eind 19e eeuw zijn het de Engelsen die op het continent aan de โ€˜tramwayโ€™ timmeren en zowel in Brussel als in Den Haag de tram introduceren.

Historisch overzicht

1864ย  Oprichting The Dutch Tramway Company (DTC).

1866ย  Verlening interlokale concessie Den Haag-Delft, geรซxploiteerd door de Algemeene Nederlandsche Railroute Maatschappij (ANRM).

1867ย  Oprichting Haagsche Tramway Maatschappij (HTYM).

1873ย  Overname tramlijnen door Eduard Otlet c.s., een Belgisch tramondernemer.

1887ย  Overname concessie TH door Haagsche Tramweg Maatschappij (HTM). Paardentram naar Delft vervangen door stoomtram.

1890ย  Eerste elektrische tram op accu’s.

1904ย  Eerste Haagse tram voorzien van tractie via bovenleiding.

1907ย  Laatste paardentramlijn onder de bovenleiding.

1924ย  De eerste HTM-bussen rijden door de stad. De HTM heeft dan 10 bussen. De jaren daarna volgen er meer. Op de tramlijn Den Haag-Delft worden de stoomtrams vervangen door elektrische trams.

1927ย  Oprichting van de gemeentelijke NV Gemengd Bedrijf Haagsche Tramweg-Maatschappij. (HTM). De particuliere ‘oude’ HTM wordt vernoemd tot NV Haagsche Buurtspoorwegen

1932ย  Opening HTM-busgarage aan de Viaductweg / Fruitweg

1949ย  Eerste moderne PCC-car in dienst gesteld.

1965ย  Laatste vooroorlogse houten trams buiten dienst. Gehele dienst nu uitgevoerd met PCC’s

1981ย  Eerste serie gelede Thyristor-chopper tram in dienst gesteld (serie 3001-3100).

1989 Opening Haags Openbaar Vervoer Museum in de tramremise Frans Halsstraat.

1993 Laatste PCC buiten dienst

2002-2005ย  Uit Hannover afkomstige tramserie TW 6000 ingezet op lijn 11.

2006ย  Start Randstadrail (Den Haag-Zoetermeer en Den Haag-Rotterdam) met de serie 4000 (RegioCitadis).

2015ย  Eerste Avenio tram (serie 5001-5070) op lijn 2 in dienst gesteld.

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

  • M. van der Toorn, Lijnenspel. 150 jaar tram in de Haagse regio, Den Haag 2014
  • Honderd jaar hoogspanning HTM
  • Website HTM
  • M. Snuverink, “HTM Remise Frans Halsstraat”,ย K. Havelaar (red), Nieuw in Oud 20 jaar herbestemming Haags industrieel erfgoed, Den Haag 2013, p. 102-107.
  • H. Klomp, “Busgarage HTM Viaductweg”, in K. Havelaar (red), Nieuw in Oud 20 jaar herbestemming Haags industrieel erfgoed, Den Haag 2013, p. 108-112.
  • K. Havelaar, “Werken voor de nieuwe infrastructuur”, in K.Havelaar en M. Teunissen, Adam Schadee, Groote zoon van de stad. Stadsarchitect Den Haag 1891-1927, Zutphen 2016, p. 44-63.