Fietsenhandel Grottendieck verkoopt het in Rotterdam geproduceerde ‘eitje’. Wim de Bie heeft er een, en er is zowaar een Rock ‘n Roll-band naar genoemd.
Historisch overzicht
1932 Jan Grottendieck start een rijwielzaak, annex stalling en reparatiewerkplaats aan de Nunspeetlaan 207. Al het eerste jaar wordt winst gemaakt.
Het bedrijf wordt tevens Gazelle agent.
1945 Aan de muur van de werkplaats komt een gratis luchtpomp.
1954 Reparatiewerkplaats bromfietsen en carriers gevestigd aan de Nunspeetlaan 205. Later verplaatst naar nr. 164. Hier worden veel wagens verkocht voor de huis-aan-huis bezorging, ijswagens en rijdende winkels van Gazelle en Spijkstaal. Later ook invalidenwagens.
Jaren 50 Grottendieck start met de verkoop van brommers, de Berini.
1958 In dit jaar worden 1.000 Berini’s verkocht. Grottendieck is daarmee de grootste in het land. Na de Berini volgt de Mobylette, die ook in grote aantallen wordt verkocht. In één jaar zelfs 2.700.
1973 Grottendieck opent een filiaal aan de Loosduinse Hoofdstraat 312.
1990 Splitsing van het bedrijf. Nadat de verkoop van motorcarriers terugloopt wordt besloten tot specialisatie op rolstoelen en invalidenwagens. Dit onderdeel is gevestigd aan de Nunspeetlaan 164. (Grottendieck INVA)
Producten
- motorbakfietsen, motorfietsen, bakfietsen
- verhuur van fietsen en tandems
- eigen huismerkfiets, een product van de Burgers fabriek. Eerst geleverd door PON en later door Stokvis. Als Grottendieck toetreedt tot Cyclorama wordt de huismerkfiets een Batavus.
Afbeeldingen
Locatie(s)
Bronmateriaal
Grottendieck 60 jaar, Den Haag 1992