Van schoonmaakartikelen aan huis verkopen is blijkbaar een kleine stap naar de mode, ook schoonheid niet waar. Dit keer niet in huis maar schoonheid voor de man, dat kon met minder schrobben.
Historisch overzicht
1936 Herman Gerritzen start met zijn vrouw een modewinkel aan de Laan van Meerdervoort 280. Het klantenbestand bestaat uit de gegoede burgerij. Een bijzondere klant was de HTM.
Het gezin woont achter de zaak.
1959 Gerritzen breidt de zaak uit met het buurpand.
Jaren 50-60 Veel mode uit Engeland en Schotland, befaamd vanwege de kleuren en de Arrow shirts uit Amerika.
Midden jaren 60 Zoon Herman komt na afronding van een opleiding aan de Koninklijke Academie in de winkel werken. Een tweede winkel wordt geopend aan het Gevers Deynootplein 27 onder de galerie van het Kurhaus. Het klantenbestand begint zich te verbreden.
1971 Het 35-jarig ‘Herenmode-jubileum’ wordt gevierd bij de Golden Key Club aan de Laan van Meerdervoort.
1973 De zaak aan het gevers Deynootplein sluit haar deuren.
1977 Zoon Herman neemt de directie over van de BV Gerritzen.
1989 Vader Herman Gerritzen overlijdt op 83-jarige leeftijd. De winkel aan de Laan van Meerdervoort wordt verkocht. Zoon Herman huurt een winkel in Voorburg.
1991 Opening van de nieuwe zaak aan de Herenstraat in Voorburg.
1995 De zaak sluit wegens gezondheidsproblemen van Herman Gerritzen. Daarmee eindigt het modetijdperk van de firma Gerritzen, die bijna 60 jaar een begrip was in Den Haag en omstreken met zeer gerenommeerde kledingmerken die o.a. werden ingekocht in Frankrijk, Engeland, Duitsland en Italië.
Afbeeldingen
- De oprichters van de herenmodewinkel aan de Laan van Meerdervoort.
- De prijslijst van de winkel uit 1936.
- Het winkelinterieur met personeel in jaren 50.
- De etalage van de winkel in de jaren 70.
- Briefpapier en visitekaartje naar ontwerp van Herman Gerritzen.
- Een blik in de etalage met het uitgebreide assortiment.
- Het autopark van Gerritzen voorzien van het bekende logo.
- De etalage van de winkel in de galerij bij het Kurhaus.
- Reclame voor één van de merken die de firma voerde.
- Advertentie uit 1973.
- Concept voor een krantenadvertentie uit 1975.
- Eén van de vaste merken een Boule d’Or stropdas.
- De zithoek in de winkel, 1990.
- De heer Gerritzen bij de toonbank met de Tiffany’s lamp erboven.
- De uitverkoop van de winkel aan de Laan van Meerdervoort, jaren 80.
- Het winkelpand in de avond, 1990.
- Advertentie van de nieuwe winkel in Voorburg kort na de opening.
- De nieuwe winkel in Voorburg, 1991.
Locatie(s)
Bronmateriaal
Documentatie en informatie van mevrouw A. Gerritzen