De geschiedenis van dit bedrijf laat zich lezen als een spannend jongensboek. Wie bouwt er nu zijn eigen vliegtuig, maakt daar zowaar een bedrijf van en dat alles in oorlogstijd?

Historisch overzicht

1934 Oprichting Diepen Ford Garage (Difoga) in Bergen op Zoom.

1940-42 Ontwikkeling samen met Jac Jansen van een eigen vliegtuig, de Difoga 421.

ca. 1945 Oprichting Frits Diepen Vliegtuigen N.V. op vliegveld Woensdrecht.

1946 Het bedrijf verhuist naar het zwaar gehavende vliegveld Ypenburg, dat later door Diepen wordt gekocht.

1949 Het bedrijf wordt opgesplitst in Avio-Diepen BV voor verkoop en reparaties van vliegtuigen en Aero Holland als luchttaxibedrijf.

Alleen Avio-Diepen weet het te redden en wordt de verkooppartner voor Fokker o.a. met de F25.

Verder worden er veel contracten binnengehaald voor onderhoud van Dakota’s.

1948 Frits (F.J.L.) Diepen (1915-1974) lanceert plannen om vliegveld Ypenburg het belangrijkste vliegveld tussen Den Haag en Rotterdam te maken.

1954 De firma Avio-Diepen wordt onderdeel van Fokker, Frits Diepen wordt commercieel directeur bij Fokker en mede verantwoordelijk voor het grote succes van de Fokker27 Friendship.

1955 De Nederlandse staat neemt het vliegveld Ypenburg over.

1974 Frits Diepen overlijdt.

1995 Fokker verkoopt dochter Avio Diepen, dat zelfstandig verder gaat als distributeur van onderdelen van vliegtuigen in Alphen aan de Rijn.

2006 Het bedrijf is gefuseerd met andere gelijksoortige bedrijven en gaat verder onder de naam Proponent.

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

  • De toekomst van het vliegveld Ypenburg, Rijswijk, 1948
  • Wikipedia