Dat het goed gaat met de beurtvaart blijkt wel uit het prachtige bedrijfspand dat in 1912 wordt gebouwd. Uiteindelijk nemen vrachtauto en bus/trein de ‘vracht’ over.
Historisch overzicht
Ca. 1890 De firma Frijlink & Van Putten vestigt zich aan de Dunne Bierkade. Het bedrijf onderhoudt een beurtvaartverbinding tussen Den Haag en Rotterdam.
1912 Frijlink & Van Putten vraagt als één van de eerste beurtvaartondernemers een vergunning aan voor de bouw van een bedrijfspand in de Laakhaven aan de Leeghwaterkade 8-12.
Beurtvaartondernemers moesten voor 1913 het centrum van Den Haag verlaten en met hun bedrijf naar de nieuwe Laakhaven verhuizen.
1913 Het nieuwe bedrijfscomplex wordt betrokken
Afbeeldingen
- Leeghwaterkade met pand Frijlink & Van Putten met muurreclame en metalenreclame op het dak.
- Vanaf de Fijnjekade zicht op de Leeghwaterkade met Frijlink & Van Putten middenin.
- Een paard en wagen van Frijlink & Van Putten aan een Rotterdamse kade.
- Gevelsteen met beurtvaartboot.
- Gevelsteen boven het kantoor
- Gevelsteen boven de ingang naar de remise voor de paard en wagens van het bedrijf.
- In top van de gevel prijkte zowel het Haagse als het Rotterdamse wapen, de stad waar de firma op voer.
- Het pand van de firma Frijlink en Van putten voor de sloop in 1989
- Het voormalige beurtvaartpand van Frijlink & Van Putten.
- Leeghwaterkade, met links beurtvaartbedrijf Hoogenraad en Wesselo en rechts Frijlink en Van Putten.
- De achterzijde van het complex aan de Leeghwaterstraat met opslag en hooizolders.
Locatie(s)
Bronmateriaal
J.J. Havelaar, De Laakhaven. Een beeld van een Haags industrielandschap, den Haag 1991 (VOM-reeks 1991-5)