Reclamemateriaal
Eén van de meest in het oog springende aspecten van bedrijven is hun reclame. In oude tijdschriften en kranten zijn de advertenties eenvoudig terug te vinden. Voor ander reclamemateriaal, zoals affiches, folders, etiketten e.d. ligt dit vaak ingewikkelder. Hier moet toevallig iets bewaard zijn of particuliere verzamelaars of musea moeten op tijd interesse hebben gehad voor dit type materiaal. Het is natuurlijk wel het gezicht van de bedrijven naar buiten en spreekt behalve over het bedrijfsimago ook iets uit over de producten, de vernieuwingsdrang van een firma of geeft een goed tijdsbeeld.
Oral history
Vele duizenden mensen hebben in de loop van de tijd in fabrieken en werkplaatsen in de regio gewerkt. Zij vormen een belangrijke bron van informatie en kunnen als geen ander vertellen hoe het er aan toe ging in de bedrijven. Hun verhalen vormen een onmisbare schakel in de geschiedenis van een bedrijf of in de industriële ontwikkeling van onze regio. De SHIE probeert bij haar onderzoek ook regelmatig oud personeelsleden op te sporen en hun verhaal op te tekenen en zo mogelijk te gebruiken voor publicaties over de bedrijvigheid.
In het kader van het onderzoek naar de Haagse zuivelfabrieken (2006-2007) werden een aantal voormalige werknemers uit deze sector geinterviewd. Er werd gesproken met de melkmannen, de fabrieksarbeiders, een melkrijder en een directeur. Tesamen gaf dit veel aanvullende informatie, die in de publicatie Het leven begint met melk is verwerkt. In de rubriek Echo’s van de werkvloer kunt u van deze interviews korte verslagen lezen.