Bedrijfsbladen
Onder Ons
Het bedrijfsblad Onder Ons is al vroeg gestart, vermoedelijk in 1937. Het was het personeelsorgaan van de uitgeversmaatschappij Succes, bekend van het maandblad Succes en later de Succesagenda en weer later van de Nederlandse Boekenclub. Het kantoor was gevestigd aan het Prinsevinkenpark in een statige villa.
Uit een kleine serie van Onder Ons kan worden opgemaakt dat het tijdschrift steeds mee werd gestuurd aan het personeel met bladen die de firma uitgaf en waaraan iedereen op de een of andere manier meewerkte. Zo blijkt uit het nummer van januari 1966 dat het blad meegestuurd werd met maandblad Wereld, dat toen stopte en hier voor in de plaats werd het meegestuurd met Succes. Dit maandblad verscheen al sinds 1928 en was gericht op ondernemers en vertelde de laatste trends in het bedrijfsleven en die tips konden in die crisistijd goed gebruikt worden.
Het personeelsblad bestaat in de jaren 60 uit vierpagina’s tekst in het formaat van een dubbelgevouwen A3. Het is geheel in zwart/wit uitgevoerd en voorzien van diverse foto’s.
De inhoud van Onder Ons verschilt niet veel van andere bedrijfsbladen. Er is een mengeling van bedrijfsnieuws met personeelsweetjes en personalia. Daarbij komen alle jarigen in de maand voorbij, maar ook trouwerijen, liefst met foto, en nieuwe en vertrekkende collega’s.
In 1966 kreeg het nieuwe depot in een oude veilinghal in Roelofsarendsveen bijzondere aandacht. Veel verandering betekende het voor de werkwijze van het bedrijf. De Haagse pakhuizen aan de Goudriaankade, de Koediefstraat en de Hofwijckstraat werden hiermee overbodig.
Uiteraard deed de personeelsvereniging in het blad van zich spreken. De vele activiteiten die de vereniging ontplooide werden aangekondigd, zoals toneelvoorstellingen, excursies naar Panorama Mesdag en het Vredespaleis en de diverse sportieve activiteiten. Ook boeken staan vaak centraal, een logisch onderdeel van het bedrijf dat mede de Nederlandse Boekenclub (NBC) onder zijn vleugels had.
Een paar latere nummers van het blad, uit de jaren 80, waarvan de titel inmiddels als Onderons werd geschreven, geven een uitvoeriger opgezet tijdschrift te zien. Het formaat is gegroeid naar A3. De bedrijfsactiviteiten werden breed uitgemeten. Zo was in het oktobernummer van 1982 uitgebreid ruimte voor de reclamecampagne voor de Succesagenda 1983. De NBC kreeg in die jaren ook veel meer aandacht dan in eerdere jaren. Het zou echter niet baten want in 1985 ging de Boekenclub op in de ECI en eindigde het bedrijfsblad Onderons.