Vele Hagenaars en toeristen uit binnen- en buitenland zien, zonder het te weten, het prachtige werk van deze meubelfabriek. De zaak ging ten onder; een deel van de producten letterlijk!

Historisch overzicht

1822 Hermanus Pieter Mutters start aan de Molenstraat een meubelmakerij.

1863 De firma wordt koninklijk.

1864 Mutters opent een winkel aan de Kneuterdijk.

1866 Bouw van een nieuwe fabriek aan Piet Heinplein.

1868 De eerste stoommachine van 6 pk wordt in gebruik genomen. Het jaar erop volgt een tweede stoommachine van 12 pk.

1871 Uitbreiding met magazijn aan de Piet Heinstraat.

1875 Inzending voor de Nationale tentoonstelling van hedendaagse kunst, fabriek- en handwerknijverheid wordt met goud bekroond.

1900 Uitbreiding van de fabriek door verhoging met een etage.

1903 De fabriek heeft inmiddels 170 personeelsleden. De stoomzagerij wordt uitgebreid.

1904 Nieuwe stoommachine van 60 pk wordt in gebruik genomen en er wordt een begin gemaakt met de elektrificatie van het bedrijf door plaatsing van een dynamo.

1907 Er worden elf elektrische werktuigen aangekocht en geplaats.
De winkel aan de Kneuterdijk wordt gesloten.

1911 Aan het Piet Heinplein wordt een representatief magazijn met toonzalen gebouwd in de stijl van het Mauritshuis.

1914 Uitbreiding van de fabriek aan de Trompstraat naar ontwerp van architect Joh. Mutters met assistentie van de jonge architect Jan Wils.

1939 Deelname aan de wereldtentoonstelling in New York.

1966 Viering van het 150-jarig bestaan.

ca. 1970 Meerderheid van de aandelen komen in handen van het Rotterdamse meubelbedrijf H.H. de Klerk en Zonen.

1974 Opheffing van de firma Mutters.

Producten

1851 corps-de-bibliothéque voor baron van Westreenen van Tiellandt

1863 inrichting Prinsenkwartier in paleis Noordeinde

1869 inrichting corps-de-logis paleis Het Loo in Apeldoorn.

scheepsinrichtingen, zoals vierde stoomschip van de Holland Amerikalijn (HAL).

1894 inrichting koninklijke wachtkamer station Hollands Spoor Den Haag.

1895 inrichting Zilverkamer en de Kleine Eetkamer.

1903 inrichting koninklijke spoorwegrijtuigen.

1907 meubilering nieuwe kantoorgebouw van de Gist en Spiritusfabriek in Delft.

1910 inrichting van enkele hutten van de Titanic.

1912 diverse onderdelen voor de bouw van het Vredespaleis.

1923 eerste vliegtuiginterieur, een Fokker F III, gevolgd door het interieur van de Fokker F.VII.

1926 diverse onderdelen van de Haagse Bijenkorf.

1932 meubilair voor de OLVEH aan de Kortenaerkade.

Afbeeldingen

Locatie(s)

TitelAdres

Bronmateriaal

  • T.M. Eliëns en A.J. van Scherpenzeel, Koninklijk goedgekeurd Horrix en Mutters. Twee Haagse meubelfabrikanten, Zwolle/Den Haag, 2010
  • K. Havelaar, “Het laatste gebouw van Mutters”, Haagvaarder 104